Ik heb gisterenavond een straat met een tiental huisnummers ingetekend in
Drogenbos. Het probleem dat ik dan echter heb, is dat op de
AGIV-luchtfoto's zoveel detail te zien is, dat dat ook weer een changeset
met 250 objecten geworden is... Maar dan staan alle opritten, parkings e.d.
er ook meteen bij. (Het waren appartementen en bedrijfsgebouwen.
Privéopritten teken ik enkel nog in als ze bijzonder lang zijn. Life is too
short)

Vanuit Firefox geen problemen gehad met de tool. Natuurlijk wel eerst nog
even josm-latest moeten gaan afhalen.

Je kan de building tools plugin zo instellen, dat als je een gebouw over
een adresnode heen tekent, de adresinformatie meteen wordt overgezet naar
de contour.

Wat de precisie betreft, zorg ik gewoonlijk enkel dat de hoeken recht zijn
en als het er zo uitziet, dat de gebouwen op elkaar uitgelijnd staan.
Hiertoe teken ik dan een extra rechthoek ertussenin, alles selecteren
(eventueel Selection/All connected ways), dan q. En dan die rechthoek weer
weg, natuurlijk. Dat doe ik ook voor bushokjes, als er 2 of meerdere naast
elkaar staan. Ik denk niet dat het op 15-30cm aankomt, maar ik vind het
resultaat wel mooier als dingen uitgelijnd zijn. (Zonder de werkelijkheid
geweld aan te doen, natuurlijk. Als het scheef is, komt het ook scheef op
de kaart).

Verder heb ik ontdekt dat de cirkelfunctie verbeterd werd. De nodes worden
nu gedistribueerd en je kan ook 'o' gebruiken op een boog. Het hoeft dus
geen volledige cirkel te zijn. Ik ben met tramsporen bezig in Brussel en
daar komt dat dus nog wel eens van pas. Maar ook voor ronde punten is het
resultaat beter als de knopen gelijkmatig verdeeld worden.

Verder is er iets aangepast aan JOSM, waardoor 1-clik presets niet meer
werkten. De oplossing is in de definitie van de presets geen <label> te
gebruiken. Dan werken ze weer als handige knoppen op m'n werkbalk. Zonder
die aanpassing kwam er steeds een dialoogvenster, dat ik dan honderden
keren per dag moest wegklikken...

Wat de adresimport betreft. Ik zal wel af en toe hier en daar 's een straat
doen, maar ik ben tegenwoordig toch vooral met openbaar vervoer bezig.

mvg,

Jo