Om dingen weg te laten gebruik je "not". Voorbeeld; -highway. Dat minteken
maakt het omgekeerd. Dus alle resultaten, zonder highway=... erbij

Voor je andere vraag heb je regular expressions nodig, zodat je kan
aangeven dat het moet beginnen met ^Randstraat$

^ geeft aan dat dat het begin moet zijn

$ geeft aan dat het daarop moet eindigen.

Dat is zeker al een wat geavanceerder onderwerp, maar het is de moeite
waard om er zich in te verdiepen.

Deze site geeft een goede uitleg, maar ik vind geen site die het in het
Nederlands doet: http://www.regular-expressions.info/tutorial.html

Jo