Dag Karel

On Sat, 23 Jun 2018 13:32:26 +0000, Karel Adams <fa348...@skynet.be> wrote:
> Op de locatie Noord 50.96277 Oost 4.62709 is er een overweg met
> slagbomen. Deze is gemapt met twee nodes, een op elk spoor, met tag
> railway=level_crossing.
>
> * het zou mij correcter lijken om maar één overweg te mappen ipv twee

Bij een overweg krijgt elke node die de verkeersbaan met een spoor kruist, een
level_crossing-tag, en alle informatie wordt herhaald op elke node. Dat is de
status quo. Ik zie als alternatief een area tekenen rond heel de overweg, of
een node in het midden ervan, maar dat wordt niet gedaan. De validators zullen
daar ook over klagen.

Zie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:railway%3Dlevel_crossing

> * de overweg is met grote plastic blokken afgesloten voor autoverkeer,
> al staan er geen overeenkomstige borden; fietsers en voetgangers kunnen
> er nog wel langs, en doen dat ook. Geluidssignaal en knipperlichten zijn
> ook actief ten gepasten tijde. Maar hoe mappen we dat?

barrier=block op de baan ter hoogte van de blokken.
De weg splitsen ter hoogte van de blokken, en op het stuk ertussen highway=path
foot=yes bicycle=yes moped=yes

> * het zou mij ook gepast lijken om het nummer van de overweg te mappen,
> hier is dat 21 zoals ik zag op bordjes langs het spoor.

ref=* op elke node die je de tag railway=level_crossing gaf.

ref is de tag voor allerlei identificatienummers, zoals die van
verlichtingspalen, elektriciteitskotjes, ATMs, spoorwegseinen, spoorweglijnen,
bushaltes, enzovoort.

Dat zijn we wel: https://www.openrailwaymap.org/ (gebruikt enkel OSM-data)

> * gelijkaardige vraag voor de seinen langsheen het spoor, we mappen wel
> verkeerslichten voor auto's, waarom zouden we ook niet de
> verkeerslichten van de treinen mappen?

Er zijn veel verschillende soorten seinen, en dat verschilt dan ook nog eens
per land. Eimai is begonnen aan een schema voor de Belgische seinen (
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Eimai/Railway ), maar het sluit niet
zo goed aan bij de internationale standaarden daarrond. In Duitsland staan ze
daar veel verder mee. Er zijn er daar ook al heel veel gemapt, in België nog zo
goed als geen.

Ik map af en toe eens een sein, vooral in stations als ik toch aan het wachten
op de trein. Belgische seinen mappen is niet eenvoudig want de soorten seinen
herkennen is nogal lastig als leek. Ik heb het seinsysteem bestudeerd en
tekeningetjes gezet op Eimai's pagina om dat wat eenvoudiger te maken. Maar ook
ik zie nog steeds niet op zicht het verschil tussen een sein dat het
dubbel-geelaspect kan tonen en één dat dubbel geel, horizontaal groen-geel en
verticaal groen-geel kan tonen.

Als je het seinstelsel niet diepgaand kent, zal je deze tags waarschijnlijk
niet kunnen gebruiken: managed, big_stop_sign_type, passing_at_danger,
big_signal_speed_sign, warning_signal_speed_sign en etcs_sign. Overige
informatie normaal gezien wel: type, ruleset, direction, position, regime,
down_gradient.

> NB node 301223613 aan de volgende overweg (#20, dus :) ) geeft wel wat
> meer info; is dit de correcte manier?

level_crossing:category is niet gedocumenteerd en dus zinloos, dat zou ik niet
gebruiken. De rest van de tags zijn volgens mij gewoon uitgevonden. Zeker niet
als voorbeeld nemen. Ik heb een comment gelaten op de wijzigingenset die ze
introduceert.

Groeten
Ruben