On Saturday, 23 June 2018 19:12:22 CEST Ruben wrote:
> Er zijn veel verschillende soorten seinen, en dat verschilt dan ook nog eens
> per land. Eimai is begonnen aan een schema voor de Belgische seinen (
> https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Eimai/Railway ), maar het sluit
> niet zo goed aan bij de internationale standaarden daarrond. In Duitsland
> staan ze daar veel verder mee. Er zijn er daar ook al heel veel gemapt, in
> België nog zo goed als geen.

Ik was er eens mee begonnen, maar het is zoveel werk, en veel van de
informatie kan je ook niet aflezen van zo'n sein, dan moet je de officiële
plannen al bekijken, of dus al treinbestuurder zijn dat je het gewoon weet.

Internationale standaarden zijn erg moeilijk in de spoorwegwereld, er zijn
terugkerende elementen in alle landen (algemeen bijvoorbeeld: seinen die
kunnen opleggen om te stoppen, seinen die iets zeggen over het volgende
sein...), maar de reglementeringen en seinstelsels zijn vaak zo verschillend
dat het erg moeilijk is om gemeenschappelijke grond te vinden, en wat de
Duitsers hebben gemaakt van taggingschema is gewoon op zijn Duits. Echt niet
triviaal om daar Belgische reglementering in te passen. Een regime kennen ze
daar niet, van grote en kleine beweging ook niet, en dat zijn al de
basisbegrippen in België.

Dat gezegd zijnde, zelfs al hebben we ooit een taggingschema uitgewerkt, het
is erg veel werk om die dingen te mappen, en ik ben er niet echt van overtuigd
of het al dat werk waard is. Als treinbestuurder zou ik het leuk vinden
natuurlijk, maar het is niet alsof we met die informatie veel kunnen/mogen
doen tijdens het rijden...

Ben