2012/2/9 Morten Kjeldgaard <m...@bioxray.dk>

> On 09/02/2012, at 10.38, Pelle Rosenbeck Gøeg wrote:
>
> Det er en meget problematisk holdning i den forstand at der er enorm
>

> Send den gerne når du kommer forbi den, har ikke læst den.

> Hvorfor i alverden skulle man gå til OSM for at trække f.eks. valgkredse
> ud, når man lige så godt, og med større sandsynlighed for at få noget
> korrekt, kan finde de samme data et officielt sted? Efter min og mange
> andres mening er OSM er ikke bare en database, hvor folk kan bunke alskens
> geo data ind som de finder rundt omkring. Og OSM er ikke et repository for
> det officielle Danmarks data.

Nej, men det er et centralt sted for frie geodata.

> Skulle landmænd f.eks. lægge deres dyrkningsplaner ind i OSM fra år til
> år? Skulle løbe- klubber og cykelklubber fylde deres løbsruter ind i OSM?
> Skulle kommunerne lægge deres kloakrørsføringer ind i OSM? Nej, vel?  Men
> de kan kvit og frit bruge OSM som et basislag og tegne deres egne data
> ovenpå, det er hele ideen med projektet.

Grænsen ser jeg gå ved hvilke data OSM communitiet har sagt god for, bl.a.
ved at lave tag forslag. Eksistere der allerede tags for en given geodata,
så er den geodata "godkendt" til at måtte tilføjes.

Jeg synes det kunne være fedt at have adgang til hvilke afgrøder en
landmand dyrker på sin jord det og det år*. Ligesom man ved markering af
træer kan tilføje hvilken sort de tilhører. Dog skal det være forholdsvis
"faste" ting, med mindre man vælger at holde databasen opdateret.

['] Kunne endda for "render" folket give et endnu federe kort med
forskellige farver alt efter afgrøden.

--
Venlig Hilsen

Pelle Rosenbeck Gøeg