http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Map_Features
kan jeg se, at diverse betegnelser for byer (city, town og village) er
indrettet efter indbyggerantal.
Men der er ikke nogen nedre grænse for village (større landsby ifølge
ordbogen), og der er heller ingen grænse for hamlet (mindre landsby).
Det giver et noget forskelligt valg af betegnelsen village og hamlet til de
små byer hen over landet - afhængig af den enkelte korttegners forestilling
om, hvad der er en større eller en mindre landsby.
Jeg mener, der bør være en begrænsning for bystørrelserne, så korttegningen
bliver ensartet over hele landet.

Mit bud ville være at
place=village er en mindre by eller større landsby med et indbyggerantal
mellem 200 og 10.000
og
place=hamlet er mindre landsby med mindre end 200 indbyggere.

I Danmarks Statistik regnes samlede bebyggelser med over 200 indbyggere som
by. Under 200 er det land.

Men inden jeg begynder at rette betegnelser for større/mindre landsbyer
efter min egen opfattelse, vil jeg høre, hvad den almindelige holdning til
spørgsmålet er. Der kunne måske også tænkes andre inddelingskriterier end
indbyggerantal, selv om det er dejlig enkelt at forholde sig til et tal,
som man kan finde hos Danmarks Statistik.

Venlig hilsen
Kristian Krægpøth