Lennard wrote:

> We zijn dus maar begonnen met enkele gemeenten aan te schrijven voor de
> originele tekeningen. De eerste heeft al een bestand aangeleverd,
> inclusief de woonplaatscodes.
>
> Blijft over de kwestie van tagging. Ik ben er nog steeds voor om het
> onder admin_level te scharen.
>
> Overigens moeten we de waterschappen ook nog een keer kwijt zien te
> raken in het model. Die grenzen lopen vaak totaal niet gelijk met
> gemeentegrenzen.

He Lennard,

ik heb al voor verschillende klanten gemeentekaarten nodig gehad. En
kwam zo dus vaak bij het cbs (de gegeneraliseerde) gemeentegrenzen
bestand uit.

Het lijkt me prachtig als we de grenzen van gemeentes gewoon 'officieel'
van de gemeentes ontvangen. Dan kunnen we ze namelijk ook netjes zelf
bijhouden: als iemand iets weet van een herindeling of verschuiving: de
gemeente weer even bellen/mailen en aanpassen.

Maar ik zie dat dan als een aparte 'data-set' binnen osm. Een die dus
wel gebruikt kan worden bij osm, maar ook heel duidelijk apart kan
worden geexporteerd EN wordt onderhouden.

Een duidelijk filter om bv gemeente, postcode (pc3, pc4, pc5, pc6),
waterschappen, gemeentes, deelraden, staddelen, buurten, wijken,
provincies, rijkswaterstaat districten, politie-districten enz enz uit
osm trekken voor een kaartje is ideaal. M.a.w. allemaal ADMINISTRATIEVE
grenzen; grenzen die NIET echt zijn ingemeten en kadastraal vastgelegd
maar meer afgeleid zijn van adminsitratieve indelingen.

Ik zou me dus dus niet vastleggen op 'admin-levels' (je weet toch niet
heoveel je er nodig hebt....), maar eerder iets doen met admin-type oid.
Meestal zijn die begrenzingen namelijk losstaand (ik kan me alleen bij
provinciegrenzen voorstellen dat die met gemeentegrenzen me omklappen).

Voor de liefhebbers, ik heb intussen een QGIS-plugin klaar waarin je
netjes (osm/ shape /ander data) een vector kaart opmaakt en die dan
exporteert als svg (waarbij de kleuren en lagen dus netjes bij elkaar
blijven (binnen <g> tags) en dus ook groepsgewijs later in inkscape
kunnen worden aangepast). Iemand van wikimedia heeft me daar eens om
gevraagd. Ik zal zorgen dat die eerdaags in de officiele qgis repository
komt (maar mail me even op rich...@duif.net als je 'm eerder wilt hebben).

Op deze manier is het voor iets als wikipedia heel eenvoudig om op basis
van osm mooie en eenvoudige kaartjes te maken (en na te bewerken met
inkscape).

Ander voorstel:
- wiki pagina met een lijst van alle gemeentes, provincies en
waterschappen, en een voorbeeld brief /email.
Iedereen kan dan beginnen met een paar gemeentes aan te schrijven, en
elkaar op de hoogte houden ervan

Bij voldoende belangstelling wil ik wel trekker worden van een
sub-project 'administratieve grenzen' zoals er ook andere subprojecten
zijn, zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Netherlands

(hoe begin ik trouwens zo'n project/categorie in de wiki ?)

Groet Richard Duivenvoorde