On 15-12-2011 1:03, dbuss...@goudappel.nl wrote:
de rechter staat vrijgave van het NWB toe en wijst niet alleen het spoedeisende belang af (dat was makkelijk geweest) maar legt ook uit waarom het inhoudelijk niet waarschijnlijk is dat het vrijgeven van het NWB verboden is: _http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx?snelzoeken=t&searchtype=ljn&ljn=BU8010_ <http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx?snelzoeken=t&searchtype=ljn&ljn=BU8010>

Nu afwachten onder welke licentie het NWB wordt vrijgegeven.
Rechtstreekse import in OSM zou onzin zijn gezien de kwaliteit van OSM gemiddeld veel beter is. Wat ik wel wil doen is een applicatie maken die inzichtelijk maakt waar wij in OSM hele wijken of verbindingen missen en omgekeerd. Op de OSM kant kan ik me een WMS-onderlegger in JOSM voorstellen waar deze wegen initieel worden overgetrokken (bij gebrek aan beter) en van een tag "hier moet nog iemand langs" kunnen worden voorzien. RWS zal onze wegen vanwege licentie niet zomaar kunnen overnemen maar de melding dat er iets mist wel als aanleiding nemen om de informatie bij de wegbeheerde op te vragen.
Zo kunnen we wederzijds van elkaar profiteren.
Deze werkwijze wordt ook in Canada gebruikt door National Resources Canada, die o.a. de topografische kaart samenstelt. Hun data is PD en kan dus in OSM worden geïmporteerd. Andersom is niet mogelijk, maar ze gebruiken wel OSM om veranderingen in de gaten te houden en ze gaan dan alsnog zelf data inwinnen.

Groeten,

Frank