Op dit moment wordt op een paar duizend plekken de tag "toponym" gebruikt, waarvan bij allemaal in Nederland. Maar wat ik zie in de waarden zijn volgens mij helemaal geen toponiemen! "park", "forest" etc. zijn geen toponiemen maar voorbeelden van landgebruik/dekking. "Julianapark" en "Zwarte Woud" zouden wel toponiemen zijn.

Of begrijp ik het woord "toponym" verkeerd?

Ik zag dat er in feb 2010 een discussie was over "detail omgeving oldenzaal" waarin melding werd gemaakt van een nieuw voorstel voor toponiem-gebruik, en er is ook een Nederlandse Wiki-pagina [1] die daar heel kort iets over zegt waarin de basis wordt gelegd voor dit (IMHO) misbruik van de term.

T.a.v. de toponym-tag heb ik de volgende constateringen:
1) Het is bijna uitsluitend een Nederlands verschijnsel - heeft dus nagenoeg geen internationale bekendheid/draagvlak
2) De tag is niet gedocumenteerd op de wiki
3) Het woord wordt verkeerd gebruikt - de waarden zijn geen toponiemen
4) Geen brede ondersteuning door editors/renderers
5) Het is gebruikt om andere, wel gedocumenteerde/ondersteunde tags te vervangen

Ik zou graag willen dat de huidige voorkomens van toponym=* opgeruimd worden en wellicht de voorgaande tags (landuse, name, etc) teruggezet.

Wat vinden jullie?

Colin

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/3dShapes/Landuse_import