Ik plaatste dit bericht [1] ook al eerder in het forum, maar wil graag horen
hoe op de mailinglist over dit onderwerp wordt gedacht.

Het gaat over welke tags gebruikt zouden moeten worden om (woon) straten in de
bebouwde kom te taggen.

Zelf gebruik ik de werkwijze dat alle bewoonde straten binnen
landuse=residential:

1 residential
2 of living_street zijn

Voor de grotere verbindingswegen tussen wijken is de wiki ook duidelijk
(secondary of tertiary).
highway=unclassified gebruik je dan voor die wegen buiten de bebouwde kom die
niet tot de genummerde wegen behoren of voor wegen op bv. industrieterreinen.
Maar highway=unclassified zou feitelijk in de bebouwde kom niet echt veel voor
mogen komen.

Toen ik dat eens ging onderzoeken bleek dat in Nederland complete steden getagd
zijn met die unclassified tag.
Ook Engeland maakt zich daaran schuldig.
Overige landen in Europa doen het niet.
Uiteraard zijn er ook uitzonderingen.

Om het in kaart te zien kun je het beste de overpass turbo gebruiken.

Ik heb hieronder een aantal rechtstreekse links naar een aantal steden in
Europa waarop je kunt zien hoeveel wegen er die bewuste tag hebben.

Duitsland:
Aken
http://overpass-turbo.eu/s/6gj
Keulen
http://overpass-turbo.eu/s/6gk
Hamburg
http://overpass-turbo.eu/s/6gt

Nederland:
Eindhoven
http://overpass-turbo.eu/s/6gm
Tilburg
http://overpass-turbo.eu/s/6gn
Amsterdam
http://overpass-turbo.eu/s/6go
Leiden
http://overpass-turbo.eu/s/6gp

Overig:
Brussel
http://overpass-turbo.eu/s/6gq
Parijs
http://overpass-turbo.eu/s/6gr
Madrid
http://overpass-turbo.eu/s/6gs
London
http://overpass-turbo.eu/s/6gJ
Manchester
http://overpass-turbo.eu/s/6gK

Sommige van bovenstaande opdrachten komen met het bericht dat er veel geheugen
nodig is. Klik dan op doorgaan.
Je zult zien dat sommige steden helemaal dicht zitten met die unclassified tag.
Vooral in woonwijken is dat volkomen onterecht.
De oorzaak (in Nederland) is dat bijna al die wegen destijds binnengehaald zijn
met een grote AND import en daar stond die tag erbij.

Maar moeten we dat niet gaan veranderen? Want nu staat er echt heel veel
verkeerd.
En wie gaat dat veranderen? Kan dat niet geautomatiseerd worden? Zijn er
bezwaren?

Kortom, hoe denkt de mailinglist erover?
Lees misschien ook de reacties op het forum.

Marc.

========

[1] Oorspronkelijk bericht in het forum
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=28244

marc zoutendijk
--
Er is maar een plaats waar je een hoogspanningslijn kunt verbinden met een
rivier: op osm!