On 25 maj 2012, at 10:38, Tobias Johansson wrote:

> +1

Kom på att man på samma gång kan uppdatera så de ways som utgör gränsen har
rollen "outer" i relationen. Förr hade de ingen roll men iaf wikin är ändrad nu
och där rekommenderas rollen outer (eller inner om man har krånglig kommungräns
på vissa ställen :D)

> Jo. fast det räcker väl med att göra en way och inte relation i det
> fallet för tätorter (tycker om att särskilja för att för att inte
> blanda ihop med gamla "städer" som avskaffats i Sverige) har ju inte
> så ofta gräns direkt mot andra tätorter?
> Sen vet jag att SCB (statistiska centralbyrån) gör kartor över dessa
> gränser vart femte år (har jag för mig) men dessa är copyrightskyddade
> så kopiera inte dem! (har dpck inte frågat dem om OSM skulle kunna få
> informationen så om någon vill så kanske vi kan få använda den?)
> [...]

Tänkte att det krävs både en väg och att den sitter som outer i en boundary
relation, sen får man placera en nod utan taggar på lämpligt ställe i staden
och ha den som label i relationen. Om man nu vill göra det riktigt avancerat
vill säga.

Skulle väl i princip gå att syntetisera denna gräns m.h.a. addr:city och is_in
taggar på objekt. Kan dock vara lite för glest med såna för att det ska bli
riktigt bra i detta avlånga och glest bebodda land. :D

> Nu blev det avancerat :). Men +1 där med. (vet dock inte om någon
> renderare eller likande använder administrative_center än?

Inte som jag vet men det knyter iaf ihop saker rent logiskt. Sen får jag rätt
mig själv då rollen heter "admin_centre" och inte något annat.

/Joakim