24 maj 2012 kl. 16:54 skrev Karl Wettin:

> Kommunerna i OSM har namngetts exempelvis "Tingsryd" i stället för det
> officiella "Tingsryds kommun". Samma sak verkar gälla län. Finns det någon
> anledning till detta? Blir ni arga om jag uppdaterar alla posterna?
>
> Skulle det i stället eller kanske även vara intressant om jag augmenterade
> med taggar som kommunnummer och länskoder? Det skulle göra det lättare för
> folk att hitta rätt även om man inte håller med OSM vad namnet är.

Det verkar som att 271 av 290 kommungränser har KNKOD, jag fixar så alla har
det.

Lätt som en plätt för mig att även trycka in official_name eller vad taggen
heter. Är vi överens om att det är så vi vill ha det?

Personligen är jag dock helt för att skilja på tätort och kommun. Tycker det är
både snyggare och mer korrekt att ha "Tingsryds kommun" som name.

Län däremot kanske är mer snyggt att ha Halland i stället för Hallands län, där
tycker jag official_name passar bättre.

Och gällande länskoder finns det två, en numerisk- och en alfa-kod. Vad tycker
ni att de skall heta? Skall man ha med dem bör man ha med båda två om ni frågar
mig.

Men jag köper att jag är helt ny och kanske inte är helt införstådd i hur OSM
är modellerat för att rita karta och inte för att samla in bra sökbar data.

                kalle