Hej!

Förtydligande:

Tjänsten är live och nationell. FixaMinGata slår upp vilken kommun
någon klickat i kartan i och sedan vilka kategorier fel den kommunen
har och vart de ska skickas per kategori.

Någon enstaka kommun har valt att avvakta med att vara med eftersom de
håller på och ta fram en egen tjänst eller köpa en. Eller har
synpunkter på kartan.

Saken är också den att hittills har en leverantör av liknande tjänst
valt att integrera mot FixaMinGata. Det innebär att om en kommun
använder just den tjänsten, Infracontrol Online heter den, så kommer
rapporter från FixaMinGata i den kommuen skickas via den öppna
standarden Open311 direkt in i Infracontrol Online (och inte per
e-post till kommunen vilket är grundinställningen i fixamingata). Så i
princip alla 290 kommuner är med i FixaMinGata i den bemärkelsen att
vi har lagt in e-postadresser för ett antal standardkategorier för
alla kommuner.

När någon anmäler fel i kartan, såsom Christoffer gjorde, så skickas
ett e-postmeddelande till kommunen med felrapporten samtidigt som
felet markeras på kartan (som "Öppet"). Kommunen eller Christoffer
(eller vem som helst) kan sedan stänga felrapporten (som "Löst") när
felet är åtgärdat.

Så nästan alla 290 kommuner har vi anslutit till fixamingata (några få
har bett att få hänvisning till sin egen lösning eller webbsida för
felanmälan i stället).

Först övervägde vi opt-in för kommuner till FixaMinGata men
projektgruppen beslöt sig för att alla ska med. Tjänsten erbjuder ju
faktiskt bara ett kartgränssnitt för att skicka e-post med felrapport
till kommunen (och visa andra att felet är rapporterat på kartan). Så
det finns egentligen ingen anledning att inte ta med alla kommuner
från början. Men vi har varit flexibla och tillåtit att vissa får en
hänvisning i stället till sin egen webbsida. Fel kan ändå rapporteras
på kartan på sådana kommuner med hänvisning men inget skickas
automatiskt till den kommunen (vilket också redovisas på FixaMinGata i
aktuella fall).

En av dem som bett att få hänvisningslänk i stället har gjort så med
hänvisning till att kartan inte var färdig just där (Sandviken). Vi
vill så klart att även Sandviken ska kunna erbjuda sina medborgare att
anmäla via FixaMinGata men vi vill samtidigt se detta som en möjlighet
att skapa lite brus kring detta behov av fler OSM-redigerare i
Sandviken så att OSM blir bättre i Sandviken (som ett exempel)
samtidigt som Sandviken kan låta medborgarna anmäla fel via
FixaMinGata.

Vi tänker att vi kan bidra med att göra reklam för OSM i sådana
kommuner så ni får fler användare. Men vi behöver lite hjälp med hur
vi ska formulera oss och hur vi ska lära folk att börja redigera OSM,
t ex genom att hänvisa till någon How-to eller manual för nybörjare.

Hoppas detta klargjorde situationen bättre samt visar lite på hur
FixaMinGata fungerar!

Hör av er om ni har frågor!

Hälsningar

Rikard