2013/4/19 Christoffer Holmstedt <christoffer.holmst...@gmail.com>:
> Västerås använder infracontrol som du nämner. Matas data tillbaka till
> fixamingata.se också?
>
> T.ex. om staden löser problemet i deras egna felhanteringssystem så markeras
> det löst på fixamingata.se också?

Japp!

Det är det fina med att använda öppna standarder :)

Det var tämligen enkelt för Infracontrol att implementera stöd för
FixaMinGata i bägge riktningarna.

Så här fungerar integrationen rent tekniskt för dem som är intresserade:

1. En leverantör av felanmälanssystem väljer att stödja FixaMinGata
som inkanal och implementerar då Open311 i sin lösning.

2. En medborgare klickar på kartan i t ex Västerås som använder Infracontrol.

3. FixaMinGata har för Västerås (när detta är fullt implementerat
vilket kommer med nästa uppdatering av InfracontrolOnline) i stället
för standardkategorier med e-postadresser en länk till Infracontrols
endpoint för Open311.

4. De kategorier som ska finnas valbara för Västerås hämtas
regelbundet via Open311 från Infracontrol-Västerås.

5. Kategorierna listas i formuläret som för vilken kommun som helst
(men de stämmer nu med infracontrols kategorier).

6. Medborgaren beskriver felet som vanligt och väljer en kategori ur listan.

7. I stället för e-post skickas nu rapporten via Open311 direkt in i
Västerås installation för Infracontrol.

8. Kommunen lagar felet (förhoppningsvis) och markerar i sin
infracontrol-installation som vanligt att felet är åtgärdat.

9. FixaMinGata hämtar uppdateringar regelbundet från
Västerås/Infracontrol via Open311 och ser att ärendet har ändrats.

10. FixaMinGata uppdaterar felet på webbsidan och i kartan som "Löst".

Hälsningar

Rikard