Tittar man på wikin (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Railways#Life-cycle
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Railways#Life-cycle>) verkar det ju som om
’abandoned' ska användas då det finns tydliga tecken kvar (kanske en banvall
men inget spår) och ’razed’ eller ’dismatled’ om den är helt borta (verkar lite
överdrivet att ha två olika taggar för något som inte finns…).

Det har varit en massa snack på de internationella mailinglistorna om det där
med nedlagda järnvägar, det går säkert att hitta om man rotar i arkiven. En del
järnvägsälskare (ferroviofiler? :-) ) vill kartlägga precis allt, andra tycker
att det är onödigt att mappa saker som de facto är omöjliga att upptäcka i
terrängen. Själv lutar jag nog åt det senare hållet (kartdatat är tillräckligt
rörigt ändå, det blir bara jobbigt att redigera om man har en massa extra ways
att ta hänsyn till), men andra har uppenbart andra åsikter. En del säger ”Om en
banvall finns kvar men har gjorts om till cykelväg är det historiskt intressant
att ha kvar dess identitet som banvall”, och de har förstås en poäng i att det
är (teknik)historiskt intressant, men jag säger ”Om det kvackar som en cykelväg
så är det en cykelväg, även om det var en banvall 1920. Den nuvarande
datastrukturen pallar knappt för att representera vad saker *är*, låt oss inte
dra in vad de *var* också!”.