Hej!

Först en terminologifråga: Inom OSM brukar link användas om påfarts- och
avfartsramper, t ex motorway_link. Det som diskuteras här kallas i en
otydligt skriven och dåligt källbelagd Wikipediaartikel [1] för "grenväg",
så jag använder den termen i brist på bättre.

På ramper taggas normalt inte ref= i OSM även om numret skyltas utan
streckad ram och det står så i NVDB. Undantaget är när man måste följa
rampen för att passera trafikplatsen längs vägen med ett visst nummer. Ett
alternativ för att tagga hur det skyltas är destination:ref= och
destination:ref:to= [2] (den senare motsvarar streckad ram). E 4.26 är så
kort att det är möjligt att hela sträckan skyltas som en ramp.

Jag är ganska övertygad om att nummer på grenvägar samt sekundära och
tertiära länsvägar bör finnas i OSM (se [3]), men jag är mer agnostisk om
hur de ska taggas. "Tagging for the renderer (and routing software)" [4] är
en aspekt som är relevant i sammanhanget. Det finns ju också andra saker i
OSM som har namn eller nummer som inte skyltas, till exempel små
vattendrag. När den stora skogsbranden i Västmanland pågick sas det på
nyheterna att branden var på väg att korsa väg 668 i riktning Norberg, och
då var det praktiskt att snabbt kunna kolla i OSM vilken väg det var.

Om en omtaggning ska göras vore det bra om den kan göras mekaniskt på en
gång för hela Sverige, så att vi inte hamnar i ett läge där olika delar av
landet tillämpar olika konventioner.

[1] https://sv.wikipedia.org/wiki/Grenv%C3%A4g
[2]
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Destination_details