>Jag tänker att det vi ska importera är de områden där det saknas data, och det
>gäller framförallt områden utanför tätorter.
Det håller jag med om. I min erfarenhet  råkar man rita tätorterna manuellt
förr och senare i alla fall; det är skogar och jordbruksmark som är "tråkiga"
att spåra och som borde gynnas av halvautomatiska importer mest.

> och det blev problematiskt pga väldigt stora multipolygoner.
Tidigare när jag kämpade med jättestora och överdrivet detaljerade
multipolygoner som producerades av scanaerial använde jag regelbundet "Förenkla
yta"-insticksmodulen på dem. Den hjälpte mig minska antal punkter. I vissa fall
tvingades jag skära vissa polygoner itu. Vi får se hur stora de ska bli med
NMD-datan som källa. Men med tanke på att upplösningen är bara 10 meter och att
ytan redan är klassificerad ska läget bli bättre än det var med scanaerial,
hoppas jag.

>ifall det finns detaljerad information om skogstyp är väl det bra?
Det beror på det resulterande signal-brusförhållandet, tror jag. Det blir
dåligt om skogstypen ändras vid varje 10-20 meter, då blir det bättre att falla
ihop olika skogstyp. Kanske finns det områden där skogen är enformig på stora
areor, medan på andra ställen blir det mycket brokig.

>Vad tycker du ska gallras bort?
Min idé är att mindre polygoner som inte överstiger 40×40 meter ska blandas med
den omgivande mark. Jag vet inte hur lätt det är att filtrera data med
GDAL-verktygen, ska lära mig det först.

С наилучшими пожеланиями,
Григорий Речистов.
Med vänliga hälsningar,