Hej,
För att fixa "trapporna" som kvarstår efter gdal_polygonize försökte jag
använda en insticksmodul v.generalize av GRASS-verktyg (se frågan här:
https://gis.stackexchange.com/questions/32222/how-to-smooth-large-vector-polygons-from-raster
 ).

Här är hur linjerna på Gränsö ( https://osm.org/go/0aUFbLO0-?m =) ser ut:
https://atakua.org/nc/index.php/s/2kiEafMdYGQDyk6 . Någorlunda bättre men visst
inte perfekt.

Nu kämpar jag med flera mindre irriterande problem såsom:
1. Att filtrera mindre krafspolygoner. gdal_sieve förvandlar den ursprungliga
TIFF-filen till svartvitt, av någon anledning

2. Att komma runt buggar i GeoJSON import (
https://github.com/JOSM/geojson/issues/29#issuecomment-479502069 ). Det saknas
också "type=multipolygon" taggen efter importen.

Det verkar att  jag verkligen vill slå samman olika typer skogar för att minska
det brus de skapar. Då behöver ja ett kommandoradsverktyg eller en QGIS-plugin
som kan redigera raster och slå olika pixelfärger till en färg.

Med vänliga hälsningar,
Grigory Rechistov
With best regards,
Grigory Rechistov