Hej,

>dem verkar vara skapad via AI och flygfoto/sattelitbilder .
I ett PDF-dokument som kom med marktäckedatan (den ZIP-arkiv som går att ladda
ner) nämndes det att man också hade tillgång till infraröda bilder. De bör
hjälpa till att skilja på skogstyper i tillägg till de vanliga bilderna i
synliga spektrumet.

> och inte särskilt pålitliga
En AI är bara ett program, och vi använder redan flertal program för att
bearbeta, validera, skicka och rendera OSM. Varför litar man på ena program med
inte på det andra? Varför lita på den ursprungliga TIFF-bilden alls?

Antingen testar man datan/programmet själv (att de motsvarar verkligheten)
eller litar man på dem som skrev programmet och bearbetade datan. Att testa
marktäcktedatan själv borde vara jobbigare än någon orkar klara i livet. Fast
det lär vara skoj att besöka ett fåtal skogsområden i ens närhet och kolla att
skogstypen stämmer med kartan.

Om vi har frågor eller misstänker gällande metoder eller noggrannhet på NMD:n
ska vi anlita dess upphovsmän. Tidigare skrev Bernt Rane i denna tråd att » Om
det finns frågor kring datat så kan ni kontakta  camilla.jons...@metria.se som
kan svara direkt eller bolla vidare, hon jobbar på Naturvårdsverkets uppdrag
med just marktäckedatat.«

>Skulle du kunna göra ett exempel där alla skogstyper slås ihop

Hittills lyckades jag lösa problemet med `gdal_sieve.py` och nu har en ny
raster TIFF-fil som 1) täcker hela landet, 2) har allt krafs borttaget, 3) har
"DN"-värden sammanslagna som tidigare bestämt. Filen är 1,2 Gbyte stor, jag
ämnar publicera den någonstans i Internet så att andra kartläggare kan spara
lite tid.
Jag kan även slå alla typer på skogar ihop, men det ska ta lite mer tid och
rymd.

P.S. om någon undrar vad för problemet finns med gdal_sieve.py, är det så att
om man sparar en ny filnamn tappas färgkartan bort. Däremot om man skriver över
den ursprungliga filen då förblir färgkartan i den och resultatet ser ut
normalt.

С наилучшими пожеланиями,
Григорий Речистов.
Med vänliga hälsningar,