Hej Peter,
Jo, jag har också märkt det och tycker att det är konstigt. Det härstammar
troligen från att olika rasterpixelsvärden motsvarar till samma
etikettsuppsättning. Till exempel, GeoTiffs värden 115, 116 och 117 blir till
samma taggar:

    ## 115 Triviallövskog utanför våtmark
    ## 116 Ädellövskog utanför våtmark
    ## 117 Triviallövskog med ädellövinslag utanför våtmark
    mapper['115']={"source": "NV NMD2018", "landuse": "forest", "leaf_type":
"broadleaved", "leaf_cycle": "deciduous"}
    mapper['116']={"source": "NV NMD2018", "landuse": "forest", "leaf_type":
"broadleaved", "leaf_cycle": "deciduous"}
    mapper['117']={"source": "NV NMD2018", "landuse": "forest", "leaf_type":
"broadleaved", "leaf_cycle": "deciduous"}

Det betyder att fler intilliggande rasterareor med olika DN-taggar kan
förvandlas till vektorvägar med identiska taggar. Det är nog korrekt men
redundant och leder till fler objekt än verkligen behövs.

Jag kan föreställa mig två möjliga lösningar:
1. Slå samman vägar i mitt skript. Men just nu har jag ingen aning hur
algoritmen för sådan transformation ska se ut.
2. Ändra värden i rasterbilden för att ha en-till-en överensstämmelse mellan
GeoTiff-värden och OSM-taggar. Det vill säga att ersätta 115 -> 117, 116 ->
117, och 117 -> 117. Hittills har jag inte lärt mig göra det. Man tipsar att
QGIS rasterkalkylator kan göra det, och just nyss lärde jag att man kan ha ett
slags "if-then-else"-yttryck i den:
https://gis.stackexchange.com/questions/141305/conditional-calculation-qgis-raster-calculator-or-grass-r-mapcalculator/141307
 . Jag ska försöka tillämpa det imorgon.

С наилучшими пожеланиями,