[förra mejlet skickats av misstag] Hej,

Här fortsätter jag mina experiment över Vingåkers kommun. Laddade ner OSM-data
på kommunen som ett lager i JOSM och slog ihop mitt lager med det för att se
hur dåligt konflikter hade blivit.

Det finns inte några särskilda fel utan flera varningar för problem som redan
finns i databasen:  https://atakua.org/p/nmd/vingaker-merged.png  . Men nu
uppstår ärendet med sammanblandning på gamla och nya data, conflation. Om man
ser på kartans nordöstliga hörn (nära Äsköping) finns det en tidigare befintlig
jättemultipolygon. Den täcker delvis eller helt de nya mindre skogspolygonerna.
Jag hoppades att det skulle meddelas av JOSM som en varning, men det blev det
inte. Tydligen förekommer fler sådana konflikter på den kartan, men det är
svårt att hitta dem med ögonen. Ett programverktyg behövs.

Det finns några sidor gällande conflation på OSM-wikin, men än så länge hittar
jag främst information om hur man blandar samman icke-förslutna vägar (t ex
gator) eller enkla noder, inte stängda vägar det vill säga ytor.

Jag har några idéer om hur man kan närma sig till lösningen, åtminstone hur man
kan upptäcka polygoner som kräver uppmärksamhet.
Om det finns personer med erfarenhet på conflation vore jag mycket tacksam att
man hjälper till. Dina kommentarer och tankar är mycket välkomna!

Arkivet med mitt lager, OSM-lagret och dess kombination som OSM XML filar:
https://atakua.org/p/nmd/vingaker-conflation.tar.bz2

С наилучшими пожеланиями,
Григорий Речистов.
Med vänliga hälsningar,