Üdv!

On Tue, 10 Aug 2010 07:45:48 +0200, Takács Zoltán wrote
> Ez valószínűleg sajnos tényleg így van. Nekem legjobban az nem
> tetszik, hogy leggyakrabban elveszítjük a prezentáció mögött megbúvó
> embert, hogy olyan dolgokat mutatunk be, amiket ezen technika nélkül
> soha nem tennénk.... Olyan ez mintha ezelőtt 10-20 éve nem lett
> volna üzleti világ, oktatás stb...

Alapvetően a számítógép egyetlen technikai eszközként teszi lehetővé a
korábban filmvetítővel megjelenített képsorok bemutatását, a padsorok között
körbehordozott művészeti albumok képeinek megjelenítését, a lemezjátszóval
lejátszott hangok hallhatóvá tételét, stb. Magyarán, ha technikusként vagy
jelen, nem 6-8 eszközt kell bevinned, hanem csak a számítógép részét
megoldanod. Tehát nem változott semmi, csak Neked és persze az előadónak lett
könnyebb, mert mindkét fél biztos lehet benne, hogy a megfelelő technika
rendelkezésre áll.

Az előadónak ez könnyebbség, de ha 6-8 programot kell használnia, akkor az
eszközkérdés ismét felvetődik. A prezentációs szoftver lehetővé teszi, hogy a
fenti tartalmakat egybecsomagoljuk, egy egység részeként jelenítsük meg.

Tehát a technikai oldala rendben van, és igencsak szükséges. Az más kérdés,
mit tesz hozzá az ember. Amikor diákjaimmal prezentációt (bár én ezt
előadásnak nevezem) készíttetek és megkérdik, hány dia legyen, azt válaszolom,
amennyi kell. Mihez kell ugyanis? A szemléltetéshez. Az a jó előadás, ahol egy
egység az előadó és a szemléltetésként használt anyag (általában ppt). Ha
olyat mutat be valaki, ami "élőben" bemutatható és szemléletesebb, akkor
mutassa be úgy. Sokkal hatásosabb egy versenykerékpár vagy egy stabil
oldalfekvés bemutatása, mint a képeken.

No, szóval szerintem igenis kell, nemigen van alternatívája, csak tudni kell
használni.

> [...]
> van élet. ;)
> nagyszünetben odajött hozzám egy öreg úr és azt kérdezte, hogy
> tudnék-e neki biztosítani egy diavetítőt - lehetőleg kördoboset,
> mert azt jobban szereti... Sajnálattal tártam szét a karomat... Nem,
> baj - végülis nem olyan fontos az - mondta. Kicsit izgultam az
> előadása előtt, itt a fejemet veszik, ha bele ég az előadásába
> (hiszen már számtalanszor láttuk, hogy hogyan járnak a NAGYSZERŰ
> előadók, ha nem tudják levetíteni az prezijüket...). Az idős ember
> kiállt és egy olyan előadást tartott, amiből még mindig tudnék

Válasszuk ketté a dolgot. Tudott előadást tartani a szemléltető anyag nélkül:
pozitív. Persze el is várható. Azonban nem tudjuk, hogy a levetített diák
hozzátettek volna-e az előadásához. Ha igen, úgy sajnálható, hogy elmaradt a
vetítést. Azonban akár az is elképzelhető, hogy nem, csupán megszokásból
állított össze a egyet saját aktív kora ppt-jéből. Elnézést kérek, nem
leszólni akarom az illetőt, csak bizonyos párhuzamosságokra felhívni a
figyelmet.

> volt. Szerintem nagyon rávilágított a pedagógus szerepére. Lehet
> tippelni, hogy ki volt az öreg úr, aki aznapi előadásával simán
> lemosta a prezentációktól hemzsegő többi előadást... ;)

Nem tudok tippelni, de kíváncsi vagyok.
(Zárójeles megjegyzés: a többitől való eltérés már önmagában is nagyobb
figyelmet kelt. Ha tehát mindenki ugyanolyan színvonalon tartja az előadását,
de csak egyikük használ ppt-t, akkor minden bizonnyal az marad meg a
leginkább. Persze feltételezem, hogy mindegyik előadás ugyanannyira érdekel.)

Bocs, ez kicsit offra sikerült ezen a listán.

Üdv: Fodor Zsolt