From: techinfo-boun...@lista.sulinet.hu <techinfo-boun...@lista.sulinet.hu> On
Behalf Of József Venczel
Sent: Sunday, April 11, 2021 11:10 PM
To: Techinfo <techinfo@lista.sulinet.hu>
Subject: Re: [Techinfo] kodolos "mocsok"

Szerintem teljesen jól gondolkodsz, nincs vele semmi hiba, csak az igazsághoz
az is hozzátartozik, hogy ezeket a funkciókat meg tudod valósítani helyi
szerveren is. Nálam pl. naponta készül a virtgépekről snapshot a ZFS-en. Ebben
pl. az a jó, hogy nem látják a vírusok. Tehát bármikor simán vissza lehet
állítani róla a gépek tartalmát és csak egy napi munka veszett el. Elvileg.
Mert még nem volt szükségem rá, szerencsére. Csak arra használtam, hogy egy-egy
véletlenül törölt mappát visszaállítsak a kollégáknak.

Nekem is tetszik nagyon a felhősdi, csak mindig azon aggódom, hogy mi van, ha
nincs net. Egy helyi szervert akkor is elérnek a kollégák, de az internetet nem.

Nem újság, de teljesen hülye vagyok! Ha Hyper-V -vel csinálod a virtualizálást,
akkor kimaradhat a Windows telepítés a virtgépre, mert a Windows fel tudja
csatolni a Hyper-V lemezképfájljait. Tehát elég csak hozzáadni akkora lemezt,
amekkora kell és Clonezillával rámásolni a dolgokat. Máris van egy lemezképed,
amit olvas a Win.

Üdv,

Venczel József

Kiss Zsolt <r...@hb.edu.hu <mailto:r...@hb.edu.hu> > ezt írta (időpont: 2021.
ápr. 11., V, 21:58):

Jelenleg ez a Windows szerver gyakorlatilag csak fileszerver funkciókat látott
el, semmi mást.

Én most azon gondolkozom, kiváltom az egészet és feltolom az ingyenes MS
felhőbe sharepoint alá.

Előny:

- a tárhelyet bármikor vissza tudom állítani korábbi állapotba, ha valakinél
támadás van és felszinkronizálja a kódolt fájlokat.

- meghal a vas, nem nekem kell bajlódni a pótlásával, ami klikkes berkekben nem
is mindig egyszerű. Én csak használom, konfigolom, a többit megoldják MS-nél

hátrány: több helyi gépen is vannak helyi szinkronizált másolatok. De mivel
általában elfér a vinyón, így annyira nem zavar. Ha nem férne el, lehet
válogatni mi szinkronizálódjon, ill. talán automatán is tudja kezelni, hogy
akkor tölti le ha kell.

Tud valaki ezek mellé sorakoztatni érveket, illetve főleg ellenérveket, miért
ne tegyem meg? Ebben gondolkodtam egyébként is, de ha már így jártam, akkor mi
akadálya van annak, hogy ne tegyem akkor meg most.

A kódolós vírus miatt a biztonsági másolat sem olyan egyszerű, mert nem lehet
egyszerűen ütemezetten letükrözni mondjuk éjjel a változásokat, mert ha kódol,
akkor bementem a kódoltat. Mondjuk minden nap máshová kellene menteni a hét
napjain és akkor lenne 7 másolat. Remélhetőleg azért 1 héten belül
észrevesszük, még ha szünet van azért akkor is.

Zsolt