Ep,

He fet una anàlisis premliminar del Plec de clàusules administratives
particulars i de prescripcions tècniques particulars que determinen el
proper concurs públic per als serveis informàtics de la Generalitat.

M'agradaria que això fos l'inici d'un intent ordenat d'entendre que s'esta
ofertant i realment si l'aposta de programari lliure per part del govern va
en ferm o s'està descriminant les empreses que treballen amb programari lliure.

Veure document original:

http://www.gencat.net/cataleg/tauler/docs/plec_2004-4_serveis_informaticsCAT.pdf

Crec que s'ha d'entendre la importància d'aquest contracte per les
empreses que treballen en el sector de les TIC a Catalunya. Estem
parlant de *98.936.000 euros* (16.461 millions de les antigues pessetes)
només per la part de desenvolupament de programari.

Com a desenvolupador de programari lliure el trobo discriminatori per
empreses que treballin en tecnologies i programari lliures. Entenc, que
tal com s'explica a la pàgina 6 del document el LOT de desenvolupament
inclou manteniment i implantació de noves aplicacions i que pot
haver-hi necessitats imposades per les plataformes prèvies, però penso
que tenir unes necessites prèvies no pot condicionar ni discriminar
d'aquesta manera les tecnologies lliures, especialment si enten que això
s'excutarà durant uns quants anys.

En la meva opinió el suport explicit a tecnologies lliures és molt
baix, i excepte per Linux com a sistema operatiu, tota la resta
d'aplicacions i solucions lliures es troben discriminades així com les
empreses que hagin adquirits experiència amb elles.

En detall:

- Pàgina 26. En les 'certificacions de qualitat i tècniques' de la part
de browsers i client/servidors no es fa cap referència ni es fa cap
otorgació a les empreses que treballin amb estàndards oberts i assegurin
que els seus desenvolupaments funcionen correctament sobre qualsevol
tipus de navegador. Malgrat només parlem de mantenimem del que ja està fet,
aquest punt és importantissim.

- Pàgina 26. Només s'otoguen *només* 2 punts sobre un total de 40 a
aquells que acreditin participació o publicació de la comunitat de
programari lliure.

És a dir, en desenvolupament de programari, on el programari lliure
proporciona una nova metodologia de trebell, eines col·laboratives,
només es té en compte 2 punts, sent la més baixa de la seva àrea, per
sota de conèixer Java (5 punts) o Cobol (5 punts).

- Pàgina 26. S'assigen 5 punts sobre 40 als que acreditin professionals
certificats en J2EE. En cap moment es fa cap referència a
implementacions lliures de la tecnologia Java com Jboss que a més tenen
un programa de certificació per a professionals sota el nom 'JBoss
Certified Consultants'. És a dir, si ets un professional que ha apostat
per tecnlogies lliures estas complementament discrimiat sobre els que
han apostat per formació amb les versions propietaries de Java.

- Pàgina 27. En cas de tecnologies .Net, s'otorguen fins dos punts als
que demostrin tenir acords amb Microsoft o els seus socis (només un
punt).

En cap cas es tenen en compte les implementacions lliures de Microsoft .
Net ni possibles acords amb empreses que les desenvolupen. Per exemple,
Mono soportada per l'empresa Novell o DotGNU, suportada per Southern
Storm Software.

- Pàgina 34. No es tenen en compte els coneixements que un proveïdor
pugui tenir sobre aplicacions lliures GIS que existeixen a la comunitat.

- Pàgina 39. Mentres que les aplicacions propietaries de gestió de
continguts com Vignette, ConentManagment Server de Microsoft, o Tridon
donen 36 punts. No es té en compte cap dels excel·lents gestors de
continguts lliures que existeixen. Això és especialment en tecnologies
web on  el programari lliure té molt bones solucions i ha tingut un
paper tant destacat.

En fi. Ara mateix estic a la Campus Party i estarè off-line fins demà,
però realment aquest document trobo que és força important d'analitzar.

Records,

Jordi,

Nota: Aquest missatge reflexa la meva opinió personal i no la de
Softcatalà, la meva empresa, o la de la meva família.