Hola a tots i a totes,

Felicitats a tots pel debat.
Afegeixo més llenya al foc i això que haig de reconèixer que sóc un
comprador de supermercat:

- Des de fa un parell d'anys estic veient que la varietat de productes
d'alimentació en els supermercats s'està reduïnt, tot i que no es nota massa
perquè les marques "blanques" (producte amb la marca del supermercat) estan
ocupant més estanteries. Parlo de la meva experiència comprant a superfícies
de Caprabo i de Carrefour (incloent supermercats que ha anat absorvint). Les
grans cadenes (i la majoria intenten arribar a ser grans perquè en aquest
negoci al peix petit s'l menja el gros) intenten fidelitzar (i controlar els
gustos) als clients amb diverses accions: carnets amb descomptes/avantages,
productes molt concrets ( i publicitats) a baix preu per atraure clients,
fidelitzar als clients amb productes de marca blanca,... Evidentment que es
vagi reduïnt no vol dir que no trobis fruites exòtiques. Les grans cadenes
porten productes però com aquest no tinguin el mínim de sortida que li
assignen al producte li "tallen el coll" i desapareix de les estanteries, o
sí el producte té sort i una cartera de clients fidels encara que la cadena
no hi guanyi el marge que voldria aleshors es veu ubicat en un lloc poc
visible o en un racó de les estanteries.

- Suposo que el cost del barril de petroli i l'increment en el cost de
transport marítim farà reduïr el volum de les importacions d'aliments.
Desitjo que ho faci especialment en el cas de les nous de Califòrnia que van
ser fortament promocionades per una coneguda marca de fruits secs i que
qualsevol que hagi provat les nous de país considerarà exactament la
qualificació adeqüada al producte. Espero també que ho faci amb altres
fruits secs importats principalment de Turquia i que així els nostres
productors guanyin el que cal i no depenguin tant d les subvencions.

- Per últim, i ja posats a protestar, tinc un odi profunt als
productors/distribuidors de fruita que es dediquen a encerar i omplir de
"porqueries" les fruites perquè tinguin millor aspecte. Exagerat sobre tot
en el cas de pomes, taronges i mandarines. Sempre procuro buscar pomes que
no vagin "decorades" amb aquestes porqueries (encara que tinguin pitjor
aspecte), però cada cop és més difícil!

                                                        Joan-Ramon Artigas

a preu de cost