    n> Merhabalar, Bunlarin hepsi cok dogru. Yine de iyi secilmis
    n> bir/birkac tercume potansiyel sahibi genc insanlarin konuyla
    n> ilgilenmesine yardimci olabilir. Sadece bir tahmin... Ben
    n> sahsen Turkce iyi bilgisayar kitabi gormedim (cok da aramadim
    n> gerci): gorduklerimden tek faydalandigim Kaan Aslan'di galiba,
    n> bir C kitabi olmustu. Onun disindakileri acmamla kapamam bir
    n> olmustu.

Bir deneyim:

irc.freenode.net sunucusundaki #fazlamesai kanalinda birkac gündür
biraz OCAML muhabbeti döndü, bir miktar konusuldu filan. Orada bazi
arkadaslar ilgilendi ve en cok ilgilenenlerden biri de epey saglam C
bilgisi olan, bu dil ile düsük seviyeli is yapmis, agir yük kaldiran
sunucular gelistirmis olan bir arkadas idi, kendisine su kaynaklari
gösterdim:

1- http://caml.inria.fr/pub/docs/oreilly-book/

2- http://www.ffconsultancy.com/products/ocaml_for_scientists/chapter1.html

Bu C programcisi arkadas 2 gün sonra gelip dilin epey ilgisini
cektigini, söz konusu O'Reilly kitabinin 1/3'üne geldigini, diger kaynaga
da göz attigini; gördüklerinin kendisini heyecanlandirdigini ve devam
edecegini söyledi.

Orta ne Türkce bir kitap, ne özgün bir Türkce calisma ne bir ceviri
vardi.

Böyle profilde olan biri, teknik Ingilizcesi genellikle orta veya orta üstü
olan biri olarak zaten birazcik gözüne faydali görünen bir sey olursa
konuya hemen daliyor.

Bu ne demek? Asagiya dikkat edelim:

Gördügümüz örüntü (pattern) nedir? Teknik konularda deneyimli,
hevesli insanlar. Yabanci bir yerden degil de Türkce konusan
birinden bunu duyuyorlar. Bir ABD'liden ya da Fransiz'dan degil.

Insanlar android, droid, maymun filan olmadiklari takdirde anadil,
grup dinamikleri, vb. seyler enteresan sekiller rol oynuyor. Bir
seye girisi Türkce yapiyorsunuz ve görüyorsunuz ki orta/ileri düzey
Ingilizce bilen bilgisayarcilar oradan konuya girip devam edebiliyorlar.

Bu durumda Türkce önemli mi önemsiz mi? Bu yine de tartisilabilir ama
etkisiz olmadigini defalarca cok farkli vakalarda gördüm ben cünkü
Türkce demek sadece dil demek degil. O dili konusan benim. Ya da sizsizini.
Bu bir fark yaratiyor. Yaratmamasi mümkün mü? Insan olmaya devam ettigimiz
sürece imkansiz gibi görünüyor fark yaratmamasi.

O halde söyle diyebilir miyiz:

Oyle bir kesim var ki Türkiye'de, cin gibi, gayet zeki filan ve
hatta bazi teknolojilerde de gayet derinlemesine leb demeden leblebiyi
kavramis is güc yapmis, Interneti filan da iyi takip ediyor ama tabii
insanlik kültürü, bilgi islem dünyasi deniz derya ve bir insan öyle
her seyden haberdar olamaz bu durumda baglantili oldugu ve kendi
kültürüne daha yakin insanlarin anadillerinde ufacik bir cabasi
bile bir tür "firestarter" ya da "black start" islevi görebilir [1].

1- http://en.wikipedia.org/wiki/Black_start

--
Emre Sevinc

eMBA Software Developer         Actively engaged in:
http://emba.bilgi.edu.tr        http://ileriseviye.org
http://www.bilgi.edu.tr         http://fazlamesai.net
Cognitive Science Student       http://cazci.com
http://www.cogsci.boun.edu.tr