Title: RE: [cs-lisp] Re: Common Lisp

-----Original Message-----
From: [EMAIL PROTECTED] on behalf of Bulent Murtezaoglu
Sent: Sun 9/10/2006 5:05 AM
To: cs-lisp@cs.bilgi.edu.tr
Subject: [cs-lisp] Re: Common Lisp

[...]
    ES> Bu arada eger simdi cok uzun bir sey cevirseydim herhalde bu
    ES> "Patterns of Software" olurdu [1]. Yarisina geldim bu gece, bu
    ES> kadar saglam bir eser beklemiyordum. [...]

> Sakalim olsaydi evvelki sene okumus olurdun onu!  O kitabi cevirmek

Yok vallahi, ne zamandir aklimda idi simdi denk geldi (bilissel psikoloji
makaleleri okumaktan hafif bunaldigim bir an). :)
(okumanin faydali olacagina inandigim ve fakat henüz okumamis oldugum
kitaplarin bir listesini yapsam... yapmasam daha iyi, moral bozucu! :)

> teknik dokumani cevirmekten zor olabilir.  Gabriel dil kullanimi

Joyce cevirmekten daha kolay, Peter Seibel cevirmekten daha zor ve kesinlikl
Paul Graham cevirmekten daha eglenceli / doyurucu (hangi bakimlardan? Tarif
etmesi zor).

Beni ziyadesi ile tatmin ederdi (bu kadar güzel yazabilen cok cok
az teknik adam / bilimadami taniyorum) ama kac kisi okurdu ve zevk alirdi
orasi süpheli. (Nitelik - Nicelik?)

> konusunda hafife alinacak bir adam degil pek (bol bol da C. Alexander'dan
> alinti vardir onda, o da kolay degil).

Alexander, meshur GoF Design Patterns kitabi sagolsun beynimize
kazinmis durumda. Gabriel'in kitabi sayesinde biraz daha yakindan
tanima serefine nail oldum. Görebildigim kadari ile bu üstad mimar
sanatinin doruklarina vardiginda artik Zen Budizm ile Taoculuk
arasinda gidip geliyor. Bir hayli mistik tavirda sunuyor tasarima
dair ipuclarini. Gabriel'in kitabinda Alexander'dan alintilayip
biraz muhabbetini yaptigi o Türk kilimleri / seccadeleri kismi
ve oradaki geometri, simetri, altsimetri, estetik, merkez, hayat,
evren ve her sey hakkindaki muhabbetler insana bazen "programlama?
bilgisayar bilimleri? nasil yani?" dedirtse de bazi bakimlardan bir
"Gödel Escher Bach" tadini da yakalamiyor degil.

Bu arada Design Patterns, Alexander, OOP filan demisken aklima
geldi "Object Thinking"in yazari bir bilgisayarcinin kayda deger
bir lafi: "Bilgisayarcilar Alexander'i pek anlamamislardir, misal
meshur Design Patterns kitabinda anlatilan seyler aslinda Implementation
Patterns olarak adlandirilmalidir."

Ayrica, Gabriel, modülerlik, soyutlama, vb. temel yazilim konularinda zaten
karisik kafami iyice karistirdi sagolsun. Verdigi örnekler carpici, elle
tutulur ve bazi bakimlardan sinir bozucu.

Kitabin en carpici kismi belki en az teknik olan kismi, hayatinin
önemli bir dönemini anlattigi akademi ortami, lisede basina gelenler
ve sonraki doktora mücadelesi. Bir insan bir dönemki kirilgan psikolojisini
bu denli mi az ve öz bir dille yansitir! Cok cok carpici, güzel
ve dokunakli. Bir yani ile de her seye ragmen ümit dolu gerilim / korku hikayesi
gibi. Agzinda gümüs kasikla dogmayanlar icin ;-)

Az kaldi kitabin bitmesine, sonlara dogru beni epey eglendiren
bir iki alinti:

"In that first year we hired around 15 people, including all three employees of a
very small Lisp company in San Diego. We established ourselves as competitors of
Symbolics, Lisp Machine, Inc. (LMI), and Franz, Inc., a small company based in
Berkeley that was selling a Lisp dialect called Franz Lisp (get it?)." (yes sir, I do get it ;-)

"We used inlining as the basis for coding those parts of the system available
from the interpreter. For example, there is an operation on binary trees called
car, which takes a binary tree and returns the left-hand branch. This function
must be available from the interpreter, and the compiler must compile it
efficiently. So the interpreter’s version of the function is written like this:

    (defun car (x) (car x))

It looks a little puzzling, but the compiler open codes the call to car into a
series of machine instructions, and the effect of the defun is to register the existence
of a function accessing that series of instructions."

--
Emre S.