Den 4 mars 2012 19:45 skrev Niklas Johansson <sleeping.pil...@gmail.com>:
> Orginaltexten är väl inte alltid så väl anpassad för svenska och dess
> svenska
> publik. Nästan allt jag kommenterat är relaterat till detta problem.
>
> Jag försöker väl kommentera lite vartefter.

> Jag tycker vi ska dela upp meningen "Det finns en stor bas av nöjda
> LibreOffice-användare över hela världen. LibreOffice finns i fler än 30
> språk och till alla större ...

Okej, done…

> Funderar lite på deras val av databaser i exemplet. Jag kan mycket väl
> idiotförklara mig själv nu men vilken databas är det de syftar på när
> de skriver SQL är det Microsoft SQL server? Brukar den verkligen
> refereras till som bara SQL i Sverige? Jag tänker direkt databasspråket
> SQL. Oracle är lite lättare att förstå att de syftar på Oracle RDBMS.
> Funderar på ifall vi ska vara mer uttryckliga eller välja några andra
> databaser som förslag. Ledsen om jag helt missuppfattat något,
> är inte riktigt så insatt i databaser som jag skulle önska ibland.

Måste vi över huvud taget nämna något exempel?
”Använd data från externa databaser, sortera och filtrera dem sedan
för att producera statistiska analy­ser.”

Kanske räcker?

> OK här tror jag vi måste tona ner detta lite, eller väldigt mycket. :P

Instämmer!

> Impress gör det snabbt och enkelt att skapa multimediapresentationer.
> Variera och skapa rörelse i presentationerna genom att använda någon
> av de fördefinierade specialeffekterna.

Köper det rakt av. Kanske låter lite lat, men jag kan se fördelen med
att vara kortfattad. Man vill ju att läsaren ska orka igenom texten
också.

> Kan behöva utvecklas lite. Vad skriver norska/danska sidorna om
> Impress?

”Impress er et kraftig presentasjonsverktøy som gjør det enkelt og
raskt å lage flotte presentasjoner med animasjoner og
spesialeffekter.”
Det vill säga nästan exakt det du föreslog.

Jag har ändrat till ditt förslag.

> Förkonfigurerad vet jag inte om jag tycker om i detta fall. Tänker mig
> mer något i stil med:
> LibreOffice kommer med inbyggt stöd för att skapa PDF-filer, vilket
> innebär ...

> Nja, hittills skulle jag säga att programmen heter Writer, Calc (jag
> stavade
> rätt den här gången ;) ) Men i vissa speciella fall som i start-up-vyn så
> har
> namnen översatts. Jag tycker det känns dumt att slänga bort de nuvarande
> produktnamnen genom att översätta dem.

Okej, har nu genomfört ändringar och dessutom sparat som ODF (skrev
den förra versionen i Gedit, vilket kanske inte ser så bra ut om man
vill göra reklam för LibreOffice…).
Jag har slängt upp filen i molnet (Ubuntu One) i väntan på andra
förslag till var jag ska lägga den och i vilket format.
Här är länken:
http://ubuntuone.com/5Id8zW16eh4MPvuIEyn3Xl (länken testad 2012-03-04
20:58 och fungerar förhoppningsvis fortfarande).

Kanske hade varit smidigt att hantera det hela i Google Docs, så att
inte bara jag kan göra ändringar, men det finns säkert andra
alternativ som är lika bra eller bättre.
Nuvarande tillvägagångssätt är i alla fall smidigt för just mig,
eftersom jag bara behöver öppna och redigera filen som vanligt, och
vips är den uppdaterad och kan laddas hem i ny version via samma länk
som ovan. Men ingen annan kan ju redigera den för att sedan lägga upp
den igen på samma ställe.

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ