No tämähän on hienoa, kannattipa kerjätä! Itse asiassa se oli pj:mme KSK:n idea. Ilpo, RM odottaa innokkaana sinunkin artikkeliasi.

73

HAA

30.11.2011 23:22, Ilpo J Leppänen kirjoitti:
Minä voisin puolestani tehdä joskus jutun noista oskillaattoreista alkaen peruskideversioista ja vaikka päätyen vetymaseriin.
Näiden todellisia tarkkuusluokkia ja vaikkapa hintojakin voisi vertailla.

Kideoskillaattoreissa ja uuneissa on muutamia mielenkiintoisia seikkoja jotka vaikuttavat tähän taajuuden stabiilisuuteen. Ja siinäkin on erotettava lyhyt ja pitkäaikainen. Eräänä esimerkkinä se, että kide pitäisi aina vanhentaa ennen käyttöä. Sen stabiilisuus kun paranee kun se on pitkään käytössä ja sen tulee olla siis koko ajan päällä. Voidaan sanoa, että 10 vuotta käytössä ollut kide on hyvä ja jos siitä sitten virrat katkaistaan niin vie taas jonkun aikaa ennenkuin se saavuttaa saman stabiilisuuden. Tämä stabiilisuuden paraneminen johtuu mm. valmistuksessa kiteen sisään jääneiden hiukkasten kiinnittymisestä pikkuhiljaa kidekotelon seinämiin niin, ettei sisällä ole pidemmän ajan kuluttua irtonaisia hiukkasia. Hyvin monissa mittalaitteissa on tämänkin takia oskillaattori aina päällä jos johto on seinässä ja kideuunikin vaatii aina reilun lämpenemisajan joka tapauksessa.

En ole pitkään aikaan kirjoittanutkaan mitään Radiomaailmaan - kotisivuille kun on niin helppo vääntää juttua ja päivittää vaikka joka päivä - kuten olen muutamalle sivulleni välillä tehnyt. Ja on jäänyt lähes unohduksiin tämäkin asia.... Tietysti muitakin aiheita löytyy vaikkakin suurin osa viime aikojen tekemisistäni on käytännössä julkaistuna kotisivuillani ja Youtubessa.

73,s IJL

Hei.
Minulla oli jo 3-4 sivua kirjoitettuna tätä sivuavaa asiaa ... kunnes
tuo kiintolevy irtisanoi yhteistyösopimuksen ... taulukot eri
vastaanottimien (mainoksissa ja testeissä esitetystä)
taajuus-stabiilisuudesta, IC-R75:n stabiilisuustaulukko testeineen ja
kuvat + toimintamalli tuon CR-282-kiteen asentamisesta ja säädöstä. Ja
hieman teoriaakin - kunnes kaikki katosivat bittiavaruuteen! Kuvat ovat
onneksi kamerassa tallessa.
Joten voisit ehkä varata aiheen minulle ... yritän muistella, mitä olen
viime keväänä ja kesänä kirjoittanut. Kevääseen mennessä valmis (!!!)
Tuo parempi varmuuskopiointi tulee tämän jälkeen paremmin huomioiduksi,
kun irtokiintolevy tekee tämän automaattisesti.
Ja muilta keskustelun osanottajilta toivoisin vihjeitä siitä, mitä
aihepiiristä kannattaisi kirjoittaa ja tutkia. Ja joku voisi avustaa
hieman noitten SDR-laitteiden kanssa ... kun en itse tällaista (vielä)
omista. Kirjoittajahan ei kirjoita itselleen - vaan lukijoille!