Olisiko syynä ollut käytännöllinen seikka eli se, että dx-kuuntelun loiston aikoina Suomesta olisi tullut viikoittain tuhatmäärin raportteja, kun jokainen kynnellekykenevä olisi raportoinut jokaiselta eurooppalaiselta radioyhtiöltä niin monta MW-mastoa kuin ikinä mahdollista. Raporttitulva olisi johtanut radioasemilla kyllästymiseen ja kaikenlaisten vastaushalujen loppumiseen. Ehkä tuon tilanteen kehittymistä haluttiin hiukan rajoittaa omaksutun pistelaskentakäytännön myötä? Nyt alkavat puolestaan Euroopan MW-mastot kohta olla pelkkää historiaa.

Euroopan ulkopuolelta kuuleminen on jonkin verran vaikeampaa, mikä on rajoittanut raporttivyöryä luonnollisella tavalla, etenkin juuri keskiaalloilla ja keskimääräisen kotipihan antennimahdollisuuksilla.

Radioasemien henkilöstö ei liene koskaan ollut olemassa yksinomaan dx-kuuntelijoiden kuuluvuusraportteihin vastaamista varten. Nykyisin ei tahdo löytyä sitä yhtäkään henkilöä, joka ehtisi/haluaisi/voisi käyttää aikaansa "vanhanaikaisiin" kortti- ja kirjekontakteihin kuuntelijoiden kanssa.

Olettaa JTS

- - -