Skoro shte izleze edno rykovodstvo na bylgarki ezik za PGP/GNUPG
i se nadiavam togava da ima i poveche iasnota po vyprosa...

Shte otgovoria za posleden pyt v tozi forum za kakvoto i da e i posle
shte si pomislia 5 min. dali e nalozhitelno da byda chlen ne tozi spisyk,
sled kato tuk shte govorim negramotno.

Otgovariam vednaga na Valentin Tzankov, koito ima chesta da mi pishe
lichno. Ne e vazhno kolko godini si programist. Ne se sardi, no se chudia
koia e tazi firma, koiato te e naela da i pishesh prilozhenia za Bank To
Bank transaction. Shte ti kazha kak stoiat neshtata v strana kato
Shveicaria. V neia ima 3 golemi firmi, koito se zanimavat s napravata na
softuer za bakovi celi. Povecheto softuer se pishe za rabota pod
UNIX operacionni sistemi. Programistite tam sa skypoplateni i imat
mnogo razshireni poznania po matematika i fizika. Niakoi ot tiah ne
sa i profesionalni programisti, a tova im e samo kato plod na
prodylzhilo dylgi godini hobby. Kogato tam se pishe softuer toi se
pravi iz osnovi. T.e. ne se polzvat gotovi reshenia na treti firmi.
Bankite si porychvat softuer i sled kato 1 ot tezi 3 firmi go napravi,
softuera se dava na konsultanti-programisti da go razgledat. Tova
prodylzhava s meseci i se praviat testove, dosta zhestoki pri tova.
Povecheto golemi banki tam imat sobstveni konsultatni-
programisti. Banki s 300 godishna istoria ne viarvat na marki i
termini. Te iskat da vidiat vsichko i da go pipnat i da sa sigurni.
Ne mozhesh tam da otidesh i da kazhesh "Abe daite da vi prodam
tuk edno prilozhenia za elektronno bankirane"... Priema se kato
znak na doverie, firmata, koiato shte izpylni porychkata za
softuera da dyrzhi avoarite si v bankata na klienta... Tezi neshta
trudno mogat da se prochetat i vidiat v web.. vsichko tova go
znam ot kolega, koito raboti tam, no ne koto programist, a kato
analizator.

I zashto, ako smeia skromno da zapitam, ne ti haresva prilozhenia
v RSA "Seed Algorihm"??? Kazhi mi neshto poveche za roliata
na tova poniatie... iskam obektiven otgovor, a ne potok ot termini
i marki... Kazhi mi pone dva po-dobri algoritmi na MIT i s kakvo
sa po-dobri... Vsashnost ti znaesh li kakva e roliata na sluchainite
chisla v tezi algoritmi!?

"There may be a time in the future when all RSA support has
 been removed from all PGP products"

Tova za Free Versiata ne vazhi! Imashe sporove otnosno zakonnostta
na RSA za izpolzvaneto i! Problema e, che v mnogo strani RSA e
zabranen za polzvane ot zakoni i podzakonovi aktove, zatova i
GNUPG naprimer ne kodira s RSA, a samo go polzva za elektronen
podpis. Problema s RSA e, che e uzhasiavashto nadezhden i vsichki
gi e strah ot nego.. No PGP FreeWare si poddyrzha RSA i koito iska
mozhe da go polzva svobodno. Ima versia pod LINUX. Ima takuv
hityr trik: Pravish si dvoikata s RSA pod pgp i posle ia exportvash
kym gnupg i togava gnupg mozhe da kodira i dekodira s RSA.

Imashe dazhe izkazvania na edin bivsh shef na CIA, che ako iskat
Shtatite da slozhat ryka na informacionnia potok v sveta triabva da
nameriat kak da zabraniat RSA!

Tova sys SSL i PGP iskreno me razsmia:)) Iazyk, che si 10 godini
programist! SSL i PGP napraktika se pripokrivat... (ako ne znaesh).
Shemata pri SSL e syshtata, no pochiva na izpolzvaneto na root
certificati i po-malki dylzhini na kliuchovete... i razbira se obsluzhva
komersialni interesi na dostavchicite na doveritelni uslugi, a syshto
taka e vyzmozhno nai-syobrazeno s pretenciite na mnogo strani
za ogranichavane na crptografiata reshenie. Godishno tezi
dostavchici na uslugi pribirat miliardi dolari ot neshta, koito ne struvat
i 20 milona dolara. Ima ciala mafia za celta, koiato e podchinila na
shemata si za zabogativane hardwareni firmi, konsultantski kyshti i t.n.
stiga se i do iznudvane na pravitelstva dazhe...

Pitash i kyde se ipolzval PGP osven v e-mail i news grupi:))) Smeshni
vaprosi... :)) Ima edna compania NAI (http://www.nai.com). Milionite
kopia na PGP Personal Desctop, PGP Corporate Server i t.n.. govoriat
dostatychno kyde i kakvo... Ima mnogo interesna razrabotka za
IPSec, osnovan na neveroiatna zdravina... PGP VPN. Tova e nai-
zdravia VPN ot gledna tochka na kodirane. Kato programist sigurno shte
ti e interesnio... kakvo ima vytre.. ima i PGP SDK dazhe. Tova reshenie
e ot dosta otdavna i se chudia kak si go propusnal... napravo e stranno
kato se zamisli chovek. No NAI vliazoha v konflikt s mafiata za
udostoveritelni uslugi i se nalozhi da prodadat PGP sekciata si i sega
PGP Desktop se prodava v ramkite na McAfee personalen firewall ili
kakvoto e tam.

Abe vsyshnost kvo sym se zael da pisha tuk i da obiasniavam neshta
na hora, koito sa vinagi pravi za sebe si kato moga da otida sega na
bira primerno...

Ako iskash polzva PGP, ako iskash cheti i uchi... pishi si programi i badi
zhiv i zdrav. Az spiram da se zanimavam s teb i temata PGP...