On Thu, 24 Jul 2003, Qsin wrote:

Понеже някой може да вземе да се засегне от нещо, което кажа:

<FLAME MODE ON>

> Ama vie suvsem se oljahte. Ajde kato govorite malko pa i mislete.

Забелязал съм, че хората не четат какво са написали няколко параграфа по
нагоре. Та като изчетеш наново майла си, и отговорите ми, върни се тук да
прочетеш тази си фраза за мисленето.

> Tova che Svetla popita malko nekorektno si e vjarno.

Има една интересна особенност на писменното слово, пък било то и в
maillist - остава във времето, и всеки си носи последствията от това което
е казал. За винаги. Кой е казал че може да се греши безнаказано. Като ще
пише човек, както правилно си отбелязал - да мисли първо.

> Ottam natatuk si beshe samo perchene na "selskija ergen" spored men.

По същата аналогия твоето какво е ? Не се чуствай длъжен да ми отговаряш.

> Ako zaplatata mi beshe chetiricifrena i purvata cifra beshe po-goljama
> ot 2 togava shtjah da se suglasja che firmata mi trjabva da si plashta
> za vsichkija software s kojto rabotia ma ne e taka za suzhalenie.

Нещо напоследък взе да ми писва от вечното оплакване 'ама видите ли, аз
нямам пари, не ми плащат достатъчно, немога да ползвам легален софтуер'
или другят му вариянт 'ами ние сме малка дребна фрима, нямаме пари,
неможем да си позволим..' Колега, как ви не е срам, немога да разбера. Да
ви дам един скромен пример със себе си: аз съм прост човек, администратор
малко, политиките не ги разбирам. Поради някаква причина съм си избрал че
GPL лиценза ме устройва, харесва ми идеята за базара примерно, и си го
ползвам. И понеже аз го ползвам, чуствам се някак задължен, ако мога да
помогна на още някой да си го ползва било то директно (с пускането на
софтуер под GPL) или индиректно с мечтата ми free software (as in freedom)
да продължи да съществува. От тази ми гледна точка, гледам на GPL като на
Good Thing, и ми се ще, което си е пуснато под GPL, да си остане под GPL,
както е написано вътре. От тук, до гледната точка, че както спазвам този
лиценз, така спазвам и останалите има една много малка крачка. Която явно
не е на всички по силите. Изписаха се тонове байтове на темата, задръстиха
се системите по пътя на майловете, че в България явно масово хората имат
GPL за просто едно разрешение да ползват каквото си искат, а иначе
нарушават каквито им падне лицензи, и си карат по стария warezки начин.
Моя милост не е някой zealot на free software-то - и да не признавам нищо
друго - ако ми трябва нещо, което не е с open license (например Oracle),
си предценявам мога ли да си го позволя финансово - и ако да - плащам и си
ползвам. Ако немога да си го позволя - не плащам и НЕ го ползвам. Вярвай
ми, _създава_ ми проблеми този тип политика, но пък съм си избрал морална
линия в живота. For the record, от 3 години и нещо ползвам само open
source решения за лични нужди.

> V kraja na kraishtata povecheto ot nas sa naemni rabotnici i se borjat s
> problemite koito se pojavjavat i rjadko mogat da vlijajat na shefovete
> si. Za njakoi ot vas raboteshti v top firmi ili puk pisheshti software
> za Linux mozhe da e drazneshto shtoto njamate tezi problemi. Masata
> obache ne mozhe da si pozvoli vse oshte da si kupuva vsichkija software.

Г-Л-У-П-О-С-Т-И !!!

Нещата стоят така - ти или си добър специалист, с някакви наченки на
морал, с кофти шефове, които не осъзнават че ти плащат за това, да им
казваш какво да правят в области от които не разбират, и си сменяш
работата, или не спадаш към горните дефиници, при което, с извинение,
кучетата те яли. Не искам да имам нищо общо с такива като теб.
И преди да се обади някой "ами хората които си ползват win98 по домовете и
нямат пари да си го платят.." - тъй като при тях явно няма шефове и
администратори, отговорността и моралния избор си го носят те. Ако аз
примерно реша че ми трябва Windows на машината вкъщи (защото примерно
искам да си пиша на Visual C, или ще имам пари да си купя и Windows и
Visual C, или ще съм предценил грешно че ми трябва).

> Za da raboti edna firma i za da njama problemi s obmena na informacija
> (i kato se otchitat poznanijata i vuzmozhnostite na masovija user) to
> tja trjabva da raboti pod Windows i s masovo razprostraneni paketi ili
> dostatuchno dobri alternativi (OO da rechem). Nali ne mislite che moga
> da nakaram shefa si da kupi software za suma na kojato nulite sa poveche
> ot chetiri. V $ razbira se.

За да работи една фирма и за да няма проблеми с обмена на информация, тя
трябва да работи с ОТВОРЕНИ спецификации - за пример RFC. Конкретната
реализация на отворената спецификация не е от чак такова значение. Ако
искаш примери в контекста на офис продуктите - plain text, html, pdf,
LaTeX, etc. (със сигурност изпуснах много). Но понеже обаче защото, ти
нямаш предвид 'обмена на информация', а имаш предвид 'да им е лесно на
потребителите както са свикнали', помисли си защо са свикнали така
потребителите. Ако искаш - какво им преподават в училищата и
университетите, или на какво се казва компютърна грамотност в наши дни.
Това, че проблема да кажем е създаден от някой друг, не значи че ти, аз и
всички останали не носим отговорност за това, да оправим това (доколкото
можем).

И престани с тия нули. Ти ИЛИ имаш нужда от този софтуер ИЛИ не. И ако
имаш нужда, пък нямаш пари, откъдето и да го гледам, и оптично влакно да
вкарам в него, по НИКАКЪВ начин не те оправдава да нарушаваш лиценза на
даден продукт.

> Preminavaneto na Linux e mnogo tezhuk proces i chest pravi
> na Svetla che vse pak e pochnala dvizhenieto v tazi posoka.
> Utre mozhe i da se pojavi paket kojto da e dostatuchno dobra
> alternativa na AutoCAD i togava shte se poluchi systema kojato
> da mozhe da funkcionira samo s chist licenzno software.
> I drugija variant e da se zamognem dostatuchno za da mozhem
> da si kupuvame vsichkija nuzhen ni software pa bil toj i MS.

Тя хубаво го е почнала, но с размито множество на ценносттите. И понеже
виждам, че 'карай да върви' и 'каквото сабля покаже' са дълбоко вкоренени
в теб истини да ти повторя пак: Ако има нужда от продукта AutoCAD, си
купува AutoCAD. Ако има нужда от free software CAD система, ползва готова
такава, колкото и да е несъвършенна. Или си я дописва. Или си я пише от
начало. А ако няма нужда от никакъв CAD, не ползва никакъв CAD. Няма други
вариянти - останалото е хвърляне на пясък в очите на публиката. А
публиката не е виновна, още по малко длъжна да научава за личностните
проблеми на хората, и колко тежък е живота и т.н.

> [...]
> vinovni) i sme prinudeni da ne zhiveem suvsem po pravilata. Ne sme
> idealno obshtestvo no takava e situacijata. Svetla, az i dosta drugi v
> tozi list biha iskali da mogat da vlzenat pri shefa si i da mu objasnjat
> kakvo e tova "Cena na pritezhanieto" i che tja e primerno 10 puti po-
> goljama ot cenata na computera i che tja trjabva da se plati za da si
> izcjalo zakonen. No kato se setim kak sme uspjali edvam edvam
> da gi nakarame da podmenjat 4-5 godishnite computri izobshto njama
> da ni dojde na um da poiskame 10 puti po-goljama suma.

Първо, колега, това не е 'бясна ярост', това е annoyance. По въпроса за
държавата - 'still whining'. По въпроса за шефовете, които не разбират -
шефове се сменят също толкова лесно, колкото системни администратори.

> P.S. Tezi deto pishete software za Linux vzemete che napishete
> edna dostatuchno dobra CAD programa kojato da zamesti AutoCAD :)
> Samo che dori i da iskate, dori i da mozhete (a tova veche ne e tolkova
> sigurno kogato stava vupros za AutoCAD) sigurno pak pishete neshto
> drugo shtoto vi plashtat za onova drugoto - nali?

<FLAME MODE=HARD>

Драги ми Смехурко, много е лесно да искаш от другите да свършат нещо,
нали? Както казва един приятел - като не ти върши това което се предлага,
искай си парите. Или както всеки нормален човек, който знае какво е open
source - (до)напиши си.

<FLAME MODE OFF>

Извинения на всички. Дано поне съм бил полезен на някой.

happy hacking,
velin
  • ... Iassen Pramatarov
    • ... svetla