> По същата аналогия твоето какво е ? Не се чуствай длъжен да ми отговаряш.

    Длъжен съм да ти отговоря, защото твойто по-надолу си е същото.

> Нещо напоследък взе да ми писва от вечното оплакване 'ама видите ли, аз
> нямам пари, не ми плащат достатъчно, немога да ползвам легален софтуер'

    Затова в къщи компютъра е с лицензиран Windows и Office (ама щото така е
купен
    и няма AutoCAD щото не ми е нужен), а останалото е Linux. С licq, xawtv,
    OO, mplayer и т.н.

> или другят му вариянт 'ами ние сме малка дребна фрима, нямаме пари,
> неможем да си позволим..' Колега, как ви не е срам, немога да разбера. Да
> ви дам един скромен пример със себе си: аз съм прост човек, администратор
> малко, политиките не ги разбирам. Поради някаква причина съм си избрал че

    Не бих казал, че сме дребна фирма, но категорично не сме нито банка
    нито Rila Solutions нито Spectrum Net. А съм администратор по неволя
    и все повече се отдалечавам от тази дейност.

> [...]
> да продължи да съществува. От тази ми гледна точка, гледам на GPL като на
> Good Thing, и ми се ще, което си е пуснато под GPL, да си остане под GPL,
> както е написано вътре. От тук, до гледната точка, че както спазвам този
> лиценз, така спазвам и останалите има една много малка крачка. Която явно
> не е на всички по силите. Изписаха се тонове байтове на темата, задръстиха
> се системите по пътя на майловете, че в България явно масово хората имат
> GPL за просто едно разрешение да ползват каквото си искат, а иначе
> нарушават каквито им падне лицензи, и си карат по стария warezки начин.

    Linux дава възможност да се избяга от warez-кия начин и който може го
    прави.

> Моя милост не е някой zealot на free software-то - и да не признавам нищо
> друго - ако ми трябва нещо, което не е с open license (например Oracle),
> си предценявам мога ли да си го позволя финансово - и ако да - плащам и си
> ползвам. Ако немога да си го позволя - не плащам и НЕ го ползвам. Вярвай
> ми, _създава_ ми проблеми този тип политика, но пък съм си избрал морална
> линия в живота. For the record, от 3 години и нещо ползвам само open
> source решения за лични нужди.

        Точно това не си схванал, че всичко написано от мен се отнася не
        за личното ползване.

> Нещата стоят така - ти или си добър специалист, с някакви наченки на
> морал, с кофти шефове, които не осъзнават че ти плащат за това, да им
> казваш какво да правят в области от които не разбират, и си сменяш
> работата, или не спадаш към горните дефиници, при което, с извинение,
> кучетата те яли. Не искам да имам нищо общо с такива като теб.

     --------------"selskija ergen" MODE = ON---------------------------

    Както споменах по-нагоре основната ми специалност няма нищо общо с
    компютрите. А в областта в която съм специалист, работя в най-добрата
    БЪЛГАРСКА фирма от общо 5-6-те фирми на пазара за които си заслужава
    да се споменава изобщо. Повярвай ми :))) И не се оплаквам от заплатата
си.
    Стига ми за да живея живота си така както аз го разбирам. А разбирането
ми
    доста се различава от масовия модел в момента - американоподобния.
    Просто преди 40 години като съм се родил живеехме 4 човека в стая
    3,5м х 3,5м и майка ми и баща ми сваляха креватите от стената. Затова
    и двустайния ми апартамент и 15 годишната ми кола с ръждясала ламарина
    са ми предостатъчни. А като си купя собствен компютър ти гарантирам, че
    на него едва ли ще има нещо повече от GPL (и подобните му) софтуер.

--------------"selskija ergen" MODE = OFF--------------------------

> За да работи една фирма и за да няма проблеми с обмена на информация, тя
> трябва да работи с ОТВОРЕНИ спецификации - за пример RFC. Конкретната
> реализация на отворената спецификация не е от чак такова значение. Ако
> искаш примери в контекста на офис продуктите - plain text, html, pdf,
> LaTeX, etc. (със сигурност изпуснах много). Но понеже обаче защото, ти
> нямаш предвид 'обмена на информация', а имаш предвид 'да им е лесно на
> потребителите както са свикнали', помисли си защо са свикнали така

    Имам предвид именно обмена на информация. Я накарай един германец
    или па някой от държавната администрация да работи с отворени
спецификации.
    А за потребителите си прав с една малка корекция, те не са свикнали
така,
    а просто могат само така и то моженето е доста условно.

> потребителите. Ако искаш - какво им преподават в училищата и
> университетите, или на какво се казва компютърна грамотност в наши дни.

    Не знам какво преподават, но щерката сега влезна след 7-ми клас в
паралелка
    с преподаване на информатика, така че ще науча.

> Това, че проблема да кажем е създаден от някой друг, не значи че ти, аз и
> всички останали не носим отговорност за това, да оправим това (доколкото
> можем).

    Всички носим отговорност, но това с още по-голяма сила важи и за
    управлението на държавата, но там нещата са още по-плачевни нали?
    И това не е оправдание както се опитвате да го извъртите, а констатация.

> И престани с тия нули. Ти ИЛИ имаш нужда от този софтуер ИЛИ не. И ако
> имаш нужда, пък нямаш пари, откъдето и да го гледам, и оптично влакно да
> вкарам в него, по НИКАКЪВ начин не те оправдава да нарушаваш лиценза на
> даден продукт.

   Прав си. Да ти дам телефона на шефа? :)))))))))))

> Тя хубаво го е почнала, но с размито множество на ценносттите. И понеже
> виждам, че 'карай да върви' и 'каквото сабля покаже' са дълбоко вкоренени

    Нищо не виждаш :)
    Просто май още не си разбрал, че приближаването към нормалното
    е асимптотичен процес при, който няма тунелен ефект.

> в теб истини да ти повторя пак: Ако има нужда от продукта AutoCAD, си
> купува AutoCAD. Ако има нужда от free software CAD система, ползва готова
> такава, колкото и да е несъвършенна. Или си я дописва. Или си я пише от
> начало. А ако няма нужда от никакъв CAD, не ползва никакъв CAD. Няма други
> вариянти - останалото е хвърляне на пясък в очите на публиката. А

    Историята (в софтуерен план) е като влак. Българите се качиха на този
влак
    някъде в началото на 80-те. И абсолютно всички без билет. Даже още
    по-лошо. Откраднаха малко билети и започнаха да правят фалшификати,
    като ДОКС (сиреч MS Word) за PC, ПФС за Правец 82 и тем подобни
    глупости. Днес сме във времето, когато все повече българи слизат на
    междинните гари и си купуват билети за да продължат. Други слизат
    (като теб преди 3 спирки) и се качват на следващия влак, който вози
    без билети, но няма вагон-ресторант, тук-таме счупен прозорец или
    пък е запушена тоалетната. Но част от хората в този влак са се заели
    с това да отпушват тоалетната, други пък правят вагон-ресторант.

    Но ти гарантирам, че ще останат сума ти българи в първия влак
    които ще си пътуват пак без билет заедно с подобни американци
    германци, англичани, французи, китайци и т.н.

    И това пак е констатация, а не оправдание.

> публиката не е виновна, още по малко длъжна да научава за личностните
> проблеми на хората, и колко тежък е живота и т.н.

    Не си съвсем прав. Публиката може винаги да стане и да си излезе,
    ако това което става на арената, сцената или екрана не и харесва.

> Първо, колега, това не е 'бясна ярост', това е annoyance. По въпроса за
> държавата - 'still whining'. По въпроса за шефовете, които не разбират -
> шефове се сменят също толкова лесно, колкото системни администратори.

    Шефа може да се смени, ако смениш фирмата. За мен е по-лесно да сменя
    дейността вътре в рамките на фирмата. Обясних причините по-горе.

> Драги ми Смехурко, много е лесно да искаш от другите да свършат нещо,
> нали? Както казва един приятел - като не ти върши това което се предлага,
> искай си парите. Или както всеки нормален човек, който знае какво е open
> source - (до)напиши си.

    Много буквално приемаш всичко. Опитвай се да четеш между редовете.
    А за написването малко съм поизбързал или остарял ако ти харесва
    повече.

> Извинения на всички. Дано поне съм бил полезен на някой.

    Тук се присъединявам напълно.

    Няма черно и бяло, но ние трябва да се стремим към колкото се
    може по-светло сиво. Това става по-много начини, включително
    и с четене на морал, но и това четене трябва да става с мярка
    на място и на време. E-mail-a който стана повод за моето предишно
    писмо беше на време и на място, но му липсваше мярка. Донякъде
    това важи и писмото на Велин.

    Колкото по-дидактично звучи един морал, толкова по-малко
    има ефект от него.

Явор Атанасов

    • ... svetla
      • ... Борис Йорданов