Wiadomosci za Polska Agencja Prasowa:

Doradca Andrzeja Olechowskiego, Pawe| Moczyd|owski,
uwa+a, +e sukcesem ruchu politycznego Nowe Centrum
by|oby utworzenie centrowej koalicji przed
przysz|orocznymi wyborami parlamentarnymi.

Liderzy SKL, ZChN i PPChD sceptycznie wypowiadaj|
siOmega o pomystlgle referendum w AWS. "Ja nie bardzo wiem,
czemu mia|oby s|u+y  referendum, jak mia|oby zosta
przeprowadzone. Autor pomys|u, Jacek Rybicki, musia|by
precyzyjnie powiedzie  o co mu chodzi" - komentowa|
pomys| RS AWS prezes SKL Jan Maria Rokita.

Lider AWS Marian Krzaklewski zaapelowa| o zaniechanie
"otwartych spor<=w personalnych", bo na takie "nie
pozwala sobie +adna partia, kt<=ra chce wygrywa ".
Zapowiedzia|, +e prezydium AWS om<=wi propozycjOmega
referendum na temat przysz|ostlgci Akcji.

_______

    Jednym slowem: bawcie sie dalej, chlopaki!
Leszek Miller ante portas! Tym razem on _bardzo_ serio.

    Wlasciwie przyszla mi do glowy pewna prosta
modyfikacja mojej wczorajszej "koncepcji ratunkowej":
Andrzej Olechowski zamiast kombinowac z nowa partia X
powinien zostac premierem rzadu odnowionej koalicji AWS-UW.
Buzek naprawde zle wyglada, byl juz dzien w szpitalu,
czas do upadku rzadu bedzie dla niego jeszcze
trudniejszy. Ale oczywiscie nie jest to jedyny
i najwazniejszy powod. Wazna rola Mariana Krzaklewskiego:
aby identyfikujaca sie z nim czesc AWS nie popadla
w polityczny niebyt, powinien przekonac ich do tej
koncepcji. To mu jeszcze najlepiej wychodzi.

    W pierwszej z powyzszych notek PAP zwraca uwage
zamilowanie srodowiska Olechowskiego do slow: centrum,
centrowy. Dygresja "izraelska": Rafal Ziemkiewicz zauwazyl
kiedys, ze w tym panstwie slowa "prawica" i "lewica"
oznaczaja podzial na zwolennikow "przykrecania sruby"
Palestynczykom i ludzi bardziej sklonnych do negocjacji
i ustepstw. Podobnie u nas wyznacznikiem "prawicowosci"
nie sa poglady na gospodarke, np. indywidualna
przedsiebiorczosc vs. kolektyw, ale zwyciestwo odnosi
taka koncepcja prawicowca, ze im kto bardziej nacjonalista
i klerykal, i nienawidzacy "komuny", tym bardziej on
na prawo. Wlasnie na takiej "prawicy" triumf odniosl
Marian Krzaklewski- rzeczywiscie nie mial konkurentow.
W tej sytuacji, "umiarkowanym centrysta" staje sie
wyznawca konserwatywno- liberalnych pogladow gospodarczych.
Mnie ta maniera jezykowa nie podoba sie, Olechowskiego
widze nie w zadnym "centrum", skad w obie strony blisko
(takze do lewicy z jej programem ekonomicznym), a w szeregach
"nowoczesnej prawicy", czy jak to nazwac zeby sie odroznialo.
Niestety slowo "prawica" przegrywa swoje wlasciwe znaczenie.

    Jest potezny, silny blok lewicy, potrzeba wiec czegos
odpowiednio silnego na prawicy. Sama AWS w dzisiejszej
kondycji tego nie zalatwi.

Andrzej

Odpowiedź listem elektroniczym