> From:           Katarzyna Zajac <[EMAIL PROTECTED]>

> Alez skomentujmy...
>
> Od godziny 20,05 w niedziele obserwujemy we wszystkich liberalnych
> mediach "spontaniczna" publiczna debate nad ksztaltem przywodztwa
> w AWS. Aleksander Hall daje codziennie wywiady: a to dla Gazety
> Wyborczej, a to dla Rzeczpospolitej, a to dla Zycia Warszawy. To
> samo Rokita i Plazynski. W "Tygodniku Powszechnym" ukazuje sie
> artykul Andrzeja Romanowskiego. Obsesja o wielkiej skali natezenia.
> Itd. itp.

> [...]

     Uta juz wczesniej sugerowala, ze tego typu pisanie jej
   przypomina propagande ze starych dobrych NRD-owskich
   czasow. Ja mam przy sobie ksiazke Piotra Wierzbickiego
   pt. "Struktura klamstwa"- jeden z moich "od zawsze"
   przebojow ksiazkowych, ukazujacy w calej krasie
   klamstwo komunistyczne. Komunistyczne- sowieckie,
   PRL-owskie, NRD-owskie, itp. Ale pisze tez Wierzbicki
   w Poslowiu: Misja "Struktury klamstwa" nie lezy jedynie
   w tym, zeby dac sposob obrony przeciw jednej machinie
   klamstwa.  Misja tej ksiazki polega rowniez na tym, zeby
   ci, ktorzy nie sa jej bohaterami, ujrzeli w owym przedstawionym
   tu archipelagu klamstw karykature pozostalych klamstwa
   archipelagow, aby zauwazyli, ze niektorymi manewrami
   i chwytami bedacymi przedmiotem tej analizy posluguja
   sie sami, aby w klamstwie obcym zobaczyli klamstwo wlasne".

      A teraz zajrzyjmy do rozdzialiku: "Argumenty wobec przeciwnika".
   Oto fragmenty: "(...) co sie dzieje, gdy jakas pojedyncza osoba
   lub grupa ludzka postanawia tych aksjomatow i twierdzen nie
   przyjac, te zasade podwazyc, ten stan duchowy zignorowac?
   (...)komunista zmuszony jest zastosowac argumenty merytoryczne.
   Polegaja one na wykazaniu, iz owa osoba badz grupa spoleczna
   upierajaca sie przy pogladach odmiennych posiada sama cechy
   dyskwalifikujace, osmieszajace lub odrazajace. Repertuar
   argumentow merytorycznych jest nastepujacy:
   A) Nikczemnik. Przeciwnik posiada odmienne zdanie, poniewaz
      ma zly charakter, jest czlowiekiem o sklonnosciach
      przestepczych, podlym, nikczemnym zbrodniarzem(...)
   B) Marionetka. Sytuacja, w ktorej osoba lub grupa spoleczna
      uznana za przeciwnika(...)glosi swe poglady lub prowadzi swa
      dzialalnosc po prostu dlatego, ze takie sa jej przekonania,
      jest wykluczona.(...)reprezentuje nie siebie, lecz kogos
      innego. Sposoby reprezentowania sily obcej i- odpowiednio-
      stopnie podleglosci w stosunku do tej sily sa trzy:
      a) manipulowany, dyrygowany. Przeciwnik jest manipulowany
         badz dyrygowany przez centrum dyspozycyjne, krajowe
         badz zagraniczne(...)
      b) oplacany. Przeciwnik kieruje sie w swej dzialalnosci
         zadza uzyskania korzysci materialnych, jest oplacany
         przez obce centra dyspozycyjne(...)popychaja go
         niskie uwarunkowania natury materialnej(...)
      c) agent, szpieg. Przeciwnik jest agentem badz szpiegiem(...)
    G) Otumaniony. (...)jego postawa jest wynikiem otumanienia,
       niedoinformowania, ulegania wplywom otoczenia, braku
       orientacji(...)Obywatel z malym rozumkiem nie potrafi
       pojac do konca madrych decyzji wladz, zasluguje na
       wyrozumialosc i cierpliwosc(...)"

    Andrzej Szymoszek

Odpowiedź listem elektroniczym