Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

2016-02-07 Thread Juha Solasaari
Kyllähän nuo ferriitit ovat tuttuja. Esimerkiksi 10 ... 30 kHz alue 
tulee oikein hyvin sopivalla ferriittiantennilla, jos paikallinen 
häiriötilanne sallii VLF-kuuntelun.
Aloittelijalle pitäisi kuitenkin osata neuvoa jotain sellaista mikä 
toimii hänen olosuhteissaan. Se mikä on joskus kuulunut lämpöpatterilla, 
ei välttämättä paljoa lämmitä nykyhetkessä.
Vastaanottimen pitäisi olla sen verran hyvä, ettei harrastus tyrehdy 
laitteen puutteisiin. Olen sitä mieltä, että kokenut ja hieman 
teknisesti orientoitunut kuuntelija saa vaatimattomastakin laitteistosta 
enemmän irti kuin aivan vasta-alkaja. Ja kokeneella kuuntelijalla ovat 
lämmikkeenä ne kultareunaiset muistot, joita vasta-alkajalla ei ole.


73 de JTS

- - -

On 7.2.2016 20:50, Timo Klimoff wrote:


>Mutta ferriitin tehokkuuteen ei liene moni kuuntelija pahemmin 
tutustunut kun käytössä pitkät piuhat.


Eiköhän me kaikki täällä olevat lukijat (pl. JMN) niihin ja 
putkiradioihin tutustuttu 70-luvulla.


73, Timo





___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

2016-02-07 Thread Ijl
No asuessani Vammalassa 80-luvun alussa kuulin useamman keskiaaltojenkin 
niin sillä 25 metrin langalla kuin huoneessa sisällä olevalla 
keskiaaltoloopillakin. Lattareita tuli myös ihan hyvin välillä. Toki 
kelejäkin piti olla.


73,s IJL


Markku Niiranen kirjoitti 2016-02-07 20:02:

No totta ihmeessä muutaman kymmenen metrin langalla voisi kuulua
enemmän kuin ferriitillä jos puhutaan signaalista.
Mutta muutaman kymmenen metrin lankaa (jolla vahvistusta jotain,
suunnattavuus nolla) ei käännellä.
Ja MW:lla siitä ei olisikaan mitään hyötyä moisia piuhoilla.
Mutta ferriitin tehokkuuteen ei liene moni kuuntelija pahemmin
tutustunut kun käytössä pitkät piuhat.
Mulla täällä Hailuodossa oli joskus pakko tutustua ferriittiin
paremmin (Sangean ATS 909 surkea, Sangean ATS 818, sitä viimeisintä
painosta kai, todella upea).
Ja tietenkin myös pieni looppi tuo paremmin asemia esille kuin
ferriitti.
Höh!
t. MNi

7. helmikuuta 2016 klo 19.47 Ijl  kirjoitti:


Kommenttina antenniin MW:llä niin olen muutaman kymmenen metrin
langallakin aikoinani kuullut huomattavasti enemmän asemia kuin
ferriittiantennilla - jota ei oikeasti edes viitsinyt käyttää.
Keskkiaaltolooppi olikin sitten jo eri juttu.

73,s IJL

Markku Niiranen kirjoitti 2016-02-07 19:03:


Kirjoitan uudella otsikolla.
En lainkaan ihmettele jos aloittelijat kokevat harrastuksensa
vaikeaksi jo heti alussa jos kuuntelee (tai lukee) täälläkin
esitettyjä neuvoja.
Heille tulee käsitys, että asemia kuulee vain jollain ihme SDR-
kapistuksella, joka liitetään tietokoneeseen, tai huippuluokan
liikennevastaanottimella, jonka hyvässä lykyssä saa
käytettynä
hintaan 200-300 euroa.
Tuohan on niin täyttä potaskaa kuin vain olla.
Onko aloittelija esimerkiksi vielä kuullut ensimmäistäkään
dx-
maata ulkomailta?
Häntä kiinnostaisi kuulla mutta epäilyttää, kun kokeneet
laiteintoilijat esittävät vaikka minkälaisia ratkaisuja.
Mun ratkaisuni on edelleen hyvin yksinkertainen.
Maailmanradio, ja niiden mukana yleensä tuleva tarpeeksi pitkä
piuha
lyhyille aalloille saadakseen kaikki maanosat kuuluville, ja jopa
erinomaisen hyvin.
Keskipitkillä aloittelijalle riittää pitkäksi aikaa radion
oma
ferriittiantenni.
Kuten olen todennut, esimerkiksi Iranista keleillä kuulee asemia
kymmeniä (Sangean, Tecsun. Grundig) moisella, ja paljon
kauempaakin
pelkällä ferriitillä.
Ferriitti tuonut keskiaalloillakin Sao Tome e Principen ja
Beninin
(TWR), vaikka toki pitkillä langoilla mukavia afro-muistoja.
Mutta Sierra Leone tuli aikoinaan keskipitkillä (1205 kHz)
antennina
lämpöpatteri pariin otteeseen.
Vuosi 1977, ja samaa aikaan kuulolla näytti olleen ainakin EJH
ym.
Ja Helsingin Annankadulla 1975 ei koskaan silloinen
venezolanohitti
Radio Anzoatequi (1210 kHz) ole kuulunut niin lujaa
keskipitkillä
kuin tuolloin pelkällä lämpöpatterilla, samoin lukuisat muut
jenkeistä alkaen. Heh, WOWO:n paikalla ei muistaakseni ollutkaan
WOWO
vaan hieman erikoisempi lokakuussa 1975.
Ja puhdas nauhoitus kuudellakympillä Ecuadorin asemasta Radio
Nacional Espejo, myös lämpöpatterilla kuultu,
Ja lämpöpatterilla lienen kuullut melkoisen osan parhaista
asemistani kun innostusta oli.
Niitä todella pitkiä piuhoja oli käytössä harvoin, ne
parhaat 330
metriä jne.
Tässä olisi aloittelijalle pähkäiltävää vuosiksi jo ilman
ulkoantennia.
Ja FM:llä teleskoopillakin vielä pitemmäksi aikaa.

t. ex 2314 MNI, DX- kuuntelua ei ihan vielä 50 vuotta, mutta
kolmen
vuoden päästä.
Eka verifiointi maaliskuussa 1969.
Toki kaukana wanhoista mestareista olen... ;P




___

DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx [1]
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied,
distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design
Science License
published by Michael Stutz at
http://www.gnu.org/licenses/dsl.html [2]




___

DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx [1]
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied,
distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science
License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html
[2]




Links:
--
[1] http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
[2] http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science 
License

published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html



Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

2016-02-07 Thread jari lehtinen
7. helmikuuta 2016 klo 19.03 Markku Niiranen 
kirjoitti:

> En lainkaan ihmettele jos aloittelijat kokevat harrastuksensa vaikeaksi jo
> heti alussa jos kuuntelee (tai lukee) täälläkin esitettyjä neuvoja.
>


Sierra Leone tuli aikoinaan keskipitkillä (1205 kHz) antennina lämpöpatteri
> pariin otteeseen.
>
>
Niinpä.

73 de jln
___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

[DX] Laitteet ja aloittelijat

2016-02-07 Thread Markku Niiranen
Kirjoitan uudella otsikolla.
En lainkaan ihmettele jos aloittelijat kokevat harrastuksensa vaikeaksi jo
heti alussa jos kuuntelee (tai lukee) täälläkin esitettyjä neuvoja.
Heille tulee käsitys, että asemia kuulee vain jollain ihme SDR-
kapistuksella, joka liitetään tietokoneeseen, tai huippuluokan
liikennevastaanottimella, jonka hyvässä lykyssä saa käytettynä hintaan
200-300 euroa.
Tuohan on niin täyttä potaskaa kuin vain olla.
Onko aloittelija esimerkiksi vielä kuullut ensimmäistäkään dx- maata
ulkomailta?
Häntä kiinnostaisi kuulla mutta epäilyttää, kun kokeneet laiteintoilijat
esittävät vaikka minkälaisia ratkaisuja.
Mun ratkaisuni on edelleen hyvin yksinkertainen.
Maailmanradio, ja niiden mukana yleensä tuleva tarpeeksi pitkä piuha
lyhyille aalloille saadakseen kaikki maanosat kuuluville, ja jopa
erinomaisen hyvin.
Keskipitkillä aloittelijalle riittää pitkäksi aikaa radion oma
ferriittiantenni.
Kuten olen todennut, esimerkiksi Iranista keleillä kuulee asemia kymmeniä
(Sangean, Tecsun. Grundig) moisella, ja paljon kauempaakin pelkällä
ferriitillä.
Ferriitti tuonut keskiaalloillakin Sao Tome e Principen ja Beninin (TWR),
vaikka toki pitkillä langoilla mukavia afro-muistoja.
Mutta Sierra Leone tuli aikoinaan keskipitkillä (1205 kHz) antennina
lämpöpatteri pariin otteeseen.
Vuosi 1977, ja samaa aikaan kuulolla näytti olleen ainakin EJH ym.
Ja Helsingin Annankadulla 1975 ei koskaan silloinen venezolanohitti Radio
Anzoatequi (1210 kHz)  ole kuulunut niin lujaa keskipitkillä kuin tuolloin
pelkällä lämpöpatterilla, samoin lukuisat muut jenkeistä alkaen. Heh,
WOWO:n paikalla ei muistaakseni ollutkaan WOWO vaan hieman erikoisempi
lokakuussa 1975.
Ja puhdas nauhoitus kuudellakympillä Ecuadorin asemasta Radio Nacional
Espejo, myös lämpöpatterilla kuultu,
Ja lämpöpatterilla lienen kuullut melkoisen osan parhaista asemistani kun
innostusta oli.
Niitä todella pitkiä piuhoja oli käytössä harvoin, ne parhaat 330 metriä
jne.
Tässä olisi aloittelijalle pähkäiltävää vuosiksi jo ilman ulkoantennia.
Ja FM:llä teleskoopillakin vielä pitemmäksi aikaa.

t. ex 2314 MNI, DX- kuuntelua ei ihan vielä 50 vuotta, mutta kolmen vuoden
päästä.
Eka verifiointi maaliskuussa 1969.
Toki kaukana wanhoista mestareista olen... ;P
___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

2016-02-07 Thread Markku Niiranen
Ja lopuksi.
Aloittelija (joka kiihkeästi haluaa kuulla ulkomaan maita, jopa sen eka
maan vaikkapa Venäjän) voi olla varsin yllättynyt, että parinkympin
taskuradiolla kuuluu kaikki maanosat kun antennina pelkkä alle puolen
metrin teleskooppiantenni (tarkka mitta lie jotain 45cm) lyhyillä ja
ferriitti keskipitkillä.
Jos DX- maanosittain lasketaan niin silti kaikki tulee.
Ferriitillä tulee keskipitkillä taatusti Eurooppa, Iberia, Brittein saaret,
 Aasia ja Afrikka.
Lyhyillä ei ole vaikeuksia saada alle puolen metrin teleskoopilla lisäksi
Pohjois-Amerikka (niitä hurmostelijoita riittää), Keski-Amerikka (Radio
Habana Cuba) ja Etelä-Amerikka (aina joku brasilialainen vuosittain
tuohonkin antenniin).
Eli...

t. MNi

7. helmikuuta 2016 klo 19.03 Markku Niiranen 
kirjoitti:

> Kirjoitan uudella otsikolla.
> En lainkaan ihmettele jos aloittelijat kokevat harrastuksensa vaikeaksi jo
> heti alussa jos kuuntelee (tai lukee) täälläkin esitettyjä neuvoja.
> Heille tulee käsitys, että asemia kuulee vain jollain ihme SDR-
> kapistuksella, joka liitetään tietokoneeseen, tai huippuluokan
> liikennevastaanottimella, jonka hyvässä lykyssä saa käytettynä hintaan
> 200-300 euroa.
> Tuohan on niin täyttä potaskaa kuin vain olla.
> Onko aloittelija esimerkiksi vielä kuullut ensimmäistäkään dx- maata
> ulkomailta?
> Häntä kiinnostaisi kuulla mutta epäilyttää, kun kokeneet laiteintoilijat
> esittävät vaikka minkälaisia ratkaisuja.
> Mun ratkaisuni on edelleen hyvin yksinkertainen.
> Maailmanradio, ja niiden mukana yleensä tuleva tarpeeksi pitkä piuha
> lyhyille aalloille saadakseen kaikki maanosat kuuluville, ja jopa
> erinomaisen hyvin.
> Keskipitkillä aloittelijalle riittää pitkäksi aikaa radion oma
> ferriittiantenni.
> Kuten olen todennut, esimerkiksi Iranista keleillä kuulee asemia kymmeniä
> (Sangean, Tecsun. Grundig) moisella, ja paljon kauempaakin pelkällä
> ferriitillä.
> Ferriitti tuonut keskiaalloillakin Sao Tome e Principen ja Beninin (TWR),
> vaikka toki pitkillä langoilla mukavia afro-muistoja.
> Mutta Sierra Leone tuli aikoinaan keskipitkillä (1205 kHz) antennina
> lämpöpatteri pariin otteeseen.
> Vuosi 1977, ja samaa aikaan kuulolla näytti olleen ainakin EJH ym.
> Ja Helsingin Annankadulla 1975 ei koskaan silloinen venezolanohitti Radio
> Anzoatequi (1210 kHz)  ole kuulunut niin lujaa keskipitkillä kuin tuolloin
> pelkällä lämpöpatterilla, samoin lukuisat muut jenkeistä alkaen. Heh,
> WOWO:n paikalla ei muistaakseni ollutkaan WOWO vaan hieman erikoisempi
> lokakuussa 1975.
> Ja puhdas nauhoitus kuudellakympillä Ecuadorin asemasta Radio Nacional
> Espejo, myös lämpöpatterilla kuultu,
> Ja lämpöpatterilla lienen kuullut melkoisen osan parhaista asemistani kun
> innostusta oli.
> Niitä todella pitkiä piuhoja oli käytössä harvoin, ne parhaat 330 metriä
> jne.
> Tässä olisi aloittelijalle pähkäiltävää vuosiksi jo ilman ulkoantennia.
> Ja FM:llä teleskoopillakin vielä pitemmäksi aikaa.
>
> t. ex 2314 MNI, DX- kuuntelua ei ihan vielä 50 vuotta, mutta kolmen vuoden
> päästä.
> Eka verifiointi maaliskuussa 1969.
> Toki kaukana wanhoista mestareista olen... ;P
>
___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

2016-02-07 Thread Ijl
Kommenttina antenniin MW:llä niin olen muutaman kymmenen metrin 
langallakin aikoinani kuullut huomattavasti enemmän asemia kuin 
ferriittiantennilla - jota ei oikeasti edes viitsinyt käyttää.

Keskkiaaltolooppi olikin sitten jo eri juttu.

73,s IJL


Markku Niiranen kirjoitti 2016-02-07 19:03:

Kirjoitan uudella otsikolla.
En lainkaan ihmettele jos aloittelijat kokevat harrastuksensa
vaikeaksi jo heti alussa jos kuuntelee (tai lukee) täälläkin
esitettyjä neuvoja.
Heille tulee käsitys, että asemia kuulee vain jollain ihme SDR-
kapistuksella, joka liitetään tietokoneeseen, tai huippuluokan
liikennevastaanottimella, jonka hyvässä lykyssä saa käytettynä
hintaan 200-300 euroa.
Tuohan on niin täyttä potaskaa kuin vain olla.
Onko aloittelija esimerkiksi vielä kuullut ensimmäistäkään dx-
maata ulkomailta?
Häntä kiinnostaisi kuulla mutta epäilyttää, kun kokeneet
laiteintoilijat esittävät vaikka minkälaisia ratkaisuja.
Mun ratkaisuni on edelleen hyvin yksinkertainen.
Maailmanradio, ja niiden mukana yleensä tuleva tarpeeksi pitkä piuha
lyhyille aalloille saadakseen kaikki maanosat kuuluville, ja jopa
erinomaisen hyvin.
Keskipitkillä aloittelijalle riittää pitkäksi aikaa radion oma
ferriittiantenni.
Kuten olen todennut, esimerkiksi Iranista keleillä kuulee asemia
kymmeniä (Sangean, Tecsun. Grundig) moisella, ja paljon kauempaakin
pelkällä ferriitillä.
Ferriitti tuonut keskiaalloillakin Sao Tome e Principen ja Beninin
(TWR), vaikka toki pitkillä langoilla mukavia afro-muistoja.
Mutta Sierra Leone tuli aikoinaan keskipitkillä (1205 kHz) antennina
lämpöpatteri pariin otteeseen.
Vuosi 1977, ja samaa aikaan kuulolla näytti olleen ainakin EJH ym.
Ja Helsingin Annankadulla 1975 ei koskaan silloinen venezolanohitti
Radio Anzoatequi (1210 kHz)  ole kuulunut niin lujaa keskipitkillä
kuin tuolloin pelkällä lämpöpatterilla, samoin lukuisat muut
jenkeistä alkaen. Heh, WOWO:n paikalla ei muistaakseni ollutkaan WOWO
vaan hieman erikoisempi lokakuussa 1975.
Ja puhdas nauhoitus kuudellakympillä Ecuadorin asemasta Radio
Nacional Espejo, myös lämpöpatterilla kuultu,
Ja lämpöpatterilla lienen kuullut melkoisen osan parhaista
asemistani kun innostusta oli.
Niitä todella pitkiä piuhoja oli käytössä harvoin, ne parhaat 330
metriä jne.
Tässä olisi aloittelijalle pähkäiltävää vuosiksi jo ilman
ulkoantennia.
Ja FM:llä teleskoopillakin vielä pitemmäksi aikaa.

t. ex 2314 MNI, DX- kuuntelua ei ihan vielä 50 vuotta, mutta kolmen
vuoden päästä.
Eka verifiointi maaliskuussa 1969.
Toki kaukana wanhoista mestareista olen... ;P
___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science 
License

published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html


___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

2016-02-07 Thread Markku Niiranen
No totta ihmeessä muutaman kymmenen metrin langalla voisi kuulua enemmän
kuin ferriitillä jos puhutaan signaalista.
Mutta muutaman kymmenen metrin lankaa (jolla vahvistusta jotain,
suunnattavuus nolla) ei käännellä.
Ja MW:lla siitä ei olisikaan mitään hyötyä moisia piuhoilla.
Mutta ferriitin tehokkuuteen ei liene moni kuuntelija pahemmin tutustunut
kun käytössä pitkät piuhat.
Mulla täällä Hailuodossa oli joskus pakko tutustua ferriittiin paremmin
(Sangean ATS 909 surkea, Sangean ATS 818, sitä viimeisintä painosta kai,
todella upea).
Ja tietenkin myös pieni looppi tuo paremmin asemia esille kuin ferriitti.
Höh!
t. MNi

7. helmikuuta 2016 klo 19.47 Ijl  kirjoitti:

> Kommenttina antenniin MW:llä niin olen muutaman kymmenen metrin
> langallakin aikoinani kuullut huomattavasti enemmän asemia kuin
> ferriittiantennilla - jota ei oikeasti edes viitsinyt käyttää.
> Keskkiaaltolooppi olikin sitten jo eri juttu.
>
> 73,s IJL
>
>
> Markku Niiranen kirjoitti 2016-02-07 19:03:
>
>> Kirjoitan uudella otsikolla.
>> En lainkaan ihmettele jos aloittelijat kokevat harrastuksensa
>> vaikeaksi jo heti alussa jos kuuntelee (tai lukee) täälläkin
>> esitettyjä neuvoja.
>> Heille tulee käsitys, että asemia kuulee vain jollain ihme SDR-
>> kapistuksella, joka liitetään tietokoneeseen, tai huippuluokan
>> liikennevastaanottimella, jonka hyvässä lykyssä saa käytettynä
>> hintaan 200-300 euroa.
>> Tuohan on niin täyttä potaskaa kuin vain olla.
>> Onko aloittelija esimerkiksi vielä kuullut ensimmäistäkään dx-
>> maata ulkomailta?
>> Häntä kiinnostaisi kuulla mutta epäilyttää, kun kokeneet
>> laiteintoilijat esittävät vaikka minkälaisia ratkaisuja.
>> Mun ratkaisuni on edelleen hyvin yksinkertainen.
>> Maailmanradio, ja niiden mukana yleensä tuleva tarpeeksi pitkä piuha
>> lyhyille aalloille saadakseen kaikki maanosat kuuluville, ja jopa
>> erinomaisen hyvin.
>> Keskipitkillä aloittelijalle riittää pitkäksi aikaa radion oma
>> ferriittiantenni.
>> Kuten olen todennut, esimerkiksi Iranista keleillä kuulee asemia
>> kymmeniä (Sangean, Tecsun. Grundig) moisella, ja paljon kauempaakin
>> pelkällä ferriitillä.
>> Ferriitti tuonut keskiaalloillakin Sao Tome e Principen ja Beninin
>> (TWR), vaikka toki pitkillä langoilla mukavia afro-muistoja.
>> Mutta Sierra Leone tuli aikoinaan keskipitkillä (1205 kHz) antennina
>> lämpöpatteri pariin otteeseen.
>> Vuosi 1977, ja samaa aikaan kuulolla näytti olleen ainakin EJH ym.
>> Ja Helsingin Annankadulla 1975 ei koskaan silloinen venezolanohitti
>> Radio Anzoatequi (1210 kHz)  ole kuulunut niin lujaa keskipitkillä
>> kuin tuolloin pelkällä lämpöpatterilla, samoin lukuisat muut
>> jenkeistä alkaen. Heh, WOWO:n paikalla ei muistaakseni ollutkaan WOWO
>> vaan hieman erikoisempi lokakuussa 1975.
>> Ja puhdas nauhoitus kuudellakympillä Ecuadorin asemasta Radio
>> Nacional Espejo, myös lämpöpatterilla kuultu,
>> Ja lämpöpatterilla lienen kuullut melkoisen osan parhaista
>> asemistani kun innostusta oli.
>> Niitä todella pitkiä piuhoja oli käytössä harvoin, ne parhaat 330
>> metriä jne.
>> Tässä olisi aloittelijalle pähkäiltävää vuosiksi jo ilman
>> ulkoantennia.
>> Ja FM:llä teleskoopillakin vielä pitemmäksi aikaa.
>>
>> t. ex 2314 MNI, DX- kuuntelua ei ihan vielä 50 vuotta, mutta kolmen
>> vuoden päästä.
>> Eka verifiointi maaliskuussa 1969.
>> Toki kaukana wanhoista mestareista olen... ;P
>>
>> ___
>> DX mailing list
>> DX@hard-core-dx.com
>> http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
>> ___
>>
>> THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
>> and/or modified under the conditions set down in the Design Science
>> License
>> published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html
>>
>
>
> ___
> DX mailing list
> DX@hard-core-dx.com
> http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
> ___
>
> THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
> and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
> published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html
___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

2016-02-07 Thread Timo Klimoff
>Mutta ferriitin tehokkuuteen ei liene moni kuuntelija pahemmin tutustunut kun 
>käytössä pitkät piuhat.

 

Eiköhän me kaikki täällä olevat lukijat (pl. JMN) niihin ja putkiradioihin 
tutustuttu 70-luvulla.

 

73, Timo 

___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

2016-02-07 Thread Markku Niiranen
Ei, ei minua herättänyt dx-kuuntelu vaan nuori kissanalku. =)
Onhan se noinkin ja lienen illalla kaivautunut syvälle vanhoihin muistoihin
joiltakin osin.
Mutta se on myös nykypäivää.
Tuosta ferriitistä vielä.
Netissä on pilvin pimein juttuja ja ohjeita vahvistimella varustetusta
suurikokoisesta ferriitistä.
En nyt ihan vakuuttunut ole, että onko tuo sen kummoisempi kuin
vahvistimella varustettu (ja simppeli) Degenin aktiivilooppi.
Ja tavan passiivilooppi tuntuu sittenkin (ainakin minusta) kivemmalta
kuuntelussa kuin vahvistimella varustettu.
Näissä antennijutuissa on huomioitava se valitettava seikka, johon moni
aloitteleva on nykyaikana törmännyt.
Ulkoantenniin ei ole mitään mahdollisuuksia ja kaupunkipörinä peittää
alleen liki kaiken.
Itse olen tuossa suhteessa onnellisessa asemassa kun voin kuunnella asemia
enkä pörinöitä.
Jotakin pörinää tulee toisen naapurin telkkarista, mutta äijä menee
nukkumaan jo ennen klo 21.00. =)
Ja passiivinen looppi ilman vahvistinta tuntuu purevan satunnaisiin
pikkupörinöihin.
Kaupunkikuuntelija ainakin kerrostalossa joutuu kokeilemaan joka ikisen
parvekeviritelmän ja aktiiviantennin mahdollisuuksien mukaan.
Tuonhan jokainen tietää.
Viritelmien koon puolesta tuskin FM- kuuntelija pääsee vähemmällä kuin
MW-alueille suuntautunut.
Pois lukien tietenkin pitkät langat, mutta kyllä keskiaaltofaneille on jo
mukavasti tarjolla aktiivilooppeja.
Niiden virittely onkin jo toinen juttu.
Vaatii melkoista pinnaa löytää kaupunkioloissa paikka, että ne vastaanottaa
muutakin kuin häiriöitä.
Tämä ihmisen elo on tällaista harrasteiden kanssa. :)



7. helmikuuta 2016 klo 20.50 Timo Klimoff 
kirjoitti:

> >Mutta ferriitin tehokkuuteen ei liene moni kuuntelija pahemmin
> tutustunut kun käytössä pitkät piuhat.
>
>
>
> Eiköhän me kaikki täällä olevat lukijat (pl. JMN) niihin ja putkiradioihin
> tutustuttu 70-luvulla.
>
>
>
> 73, Timo
>
>
> ___
> DX mailing list
> DX@hard-core-dx.com
> http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
> ___
>
> THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
> and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
> published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html
>
___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

2016-02-07 Thread Reijo Alapiha
Kyllä JMN on myös tutustunut putkiradioihin. Ei ehkä kuitenkaan vielä 70 
luvulla.


https://www.youtube.com/watch?v=LFf2s4tyKK8=autoshare


Reijo Alapiha



From: DX <dx-boun...@hard-core-dx.com> on behalf of Markku Niiranen 
<moukeri.niira...@gmail.com>
Sent: Monday, February 8, 2016 3:07 AM
To: Suomalaisten DX-lista
Subject: Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

Ei, ei minua herättänyt dx-kuuntelu vaan nuori kissanalku. =)
Onhan se noinkin ja lienen illalla kaivautunut syvälle vanhoihin muistoihin 
joiltakin osin.
Mutta se on myös nykypäivää.
Tuosta ferriitistä vielä.
Netissä on pilvin pimein juttuja ja ohjeita vahvistimella varustetusta 
suurikokoisesta ferriitistä.
En nyt ihan vakuuttunut ole, että onko tuo sen kummoisempi kuin vahvistimella 
varustettu (ja simppeli) Degenin aktiivilooppi.
Ja tavan passiivilooppi tuntuu sittenkin (ainakin minusta) kivemmalta 
kuuntelussa kuin vahvistimella varustettu.
Näissä antennijutuissa on huomioitava se valitettava seikka, johon moni 
aloitteleva on nykyaikana törmännyt.
Ulkoantenniin ei ole mitään mahdollisuuksia ja kaupunkipörinä peittää alleen 
liki kaiken.
Itse olen tuossa suhteessa onnellisessa asemassa kun voin kuunnella asemia enkä 
pörinöitä.
Jotakin pörinää tulee toisen naapurin telkkarista, mutta äijä menee nukkumaan 
jo ennen klo 21.00. =)
Ja passiivinen looppi ilman vahvistinta tuntuu purevan satunnaisiin 
pikkupörinöihin.
Kaupunkikuuntelija ainakin kerrostalossa joutuu kokeilemaan joka ikisen 
parvekeviritelmän ja aktiiviantennin mahdollisuuksien mukaan.
Tuonhan jokainen tietää.
Viritelmien koon puolesta tuskin FM- kuuntelija pääsee vähemmällä kuin 
MW-alueille suuntautunut.
Pois lukien tietenkin pitkät langat, mutta kyllä keskiaaltofaneille on jo 
mukavasti tarjolla aktiivilooppeja.
Niiden virittely onkin jo toinen juttu.
Vaatii melkoista pinnaa löytää kaupunkioloissa paikka, että ne vastaanottaa 
muutakin kuin häiriöitä.
Tämä ihmisen elo on tällaista harrasteiden kanssa. :)



7. helmikuuta 2016 klo 20.50 Timo Klimoff 
<timo.klim...@dnainternet.net<mailto:timo.klim...@dnainternet.net>> kirjoitti:
>Mutta ferriitin tehokkuuteen ei liene moni kuuntelija pahemmin tutustunut kun 
>käytössä pitkät piuhat.

Eiköhän me kaikki täällä olevat lukijat (pl. JMN) niihin ja putkiradioihin 
tutustuttu 70-luvulla.

73, Timo

___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com<mailto:DX@hard-core-dx.com>
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

2016-02-07 Thread Reijo Alapiha
Mikähän malli olisi hyvä antenniksi? Mitä suosittelette?


http://www.hanakatverkkokauppa.fi/lammitys/lampopatterit/purmo?gclid=CPTg0pnG58oCFUyeGwod_5ABzg


Mitenkä tuo kytketään radioon?


Jollain tällaisilla on kuulemma tehty kovia nappauksia aikoinaan.


Reijo Alapiha




From: DX <dx-boun...@hard-core-dx.com> on behalf of jari lehtinen 
<telefunk...@gmail.com>
Sent: Sunday, February 7, 2016 7:11 PM
To: Suomalaisten DX-lista
Subject: Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat



7. helmikuuta 2016 klo 19.03 Markku Niiranen 
<moukeri.niira...@gmail.com<mailto:moukeri.niira...@gmail.com>> kirjoitti:
En lainkaan ihmettele jos aloittelijat kokevat harrastuksensa vaikeaksi jo heti 
alussa jos kuuntelee (tai lukee) täälläkin esitettyjä neuvoja.


Sierra Leone tuli aikoinaan keskipitkillä (1205 kHz) antennina lämpöpatteri 
pariin otteeseen.


Niinpä.

73 de jln


___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

2016-02-07 Thread alpo.heino...@pp.inet.fi
Moi, minä en ymmärrä miksei aloittelijoille kannattaisi suositella kunnon 
vastaanottimia ja antenniratkaisuja. Hyvällä opastuksella tai itseopiskelulla 
laitteet kyllä hakkaavat kaikki matkaraatiot (raadot) ja maailmanradiot 100-0, 
jos ei enemmänkin.
Ja muutaman sadan investoinneilla säästää huomattavasti käärsimyksistä ja 
tuskista ja epätoivosta, kun ei nyt kuulu  (Suosittelen siis lämpimästi 
hankkimaan NRD 525:n tai muun laadukkaan vastaanottimen.
Antenneille löytynee ratkaisu kerrostaloihinkin (vaikka olen sitä jieltä, että 
vain äärimmäisessä hätätilassa kuuntelen turhan häiriöisessä ympäristössä- en 
suosittele, mutta joskus onnistuu hyvinkin)
Lämpöpatteriantenni. hmmm. Tuskinpa moisesta kovin montaa rakentyeluohjetta 
löytyy, mutta joka tapauksessa esimkerrostalon patteriverkot olivat 
ennenvanhaan ainakin melkoinen koko talon metallikompleksi(aiheuttaen 
kaikenlaisia komplekseja, kai ;) -Ja omakohtaisestikin voin todeta, että 
erilaiset metallihirvitykset ovat loppujen lopuksi toimineet antenneina, vaikka 
jotain niistä ajattelin ehkä aluksi käyttää maadoitekseen...
Tässä vuoden aikana mm. Mni kertoi täällä jonkun hauskan antennitarinan 
männeiltä vuosikymmeniltä- en jaksa muistaa tarkemmin nyt, mutta joku mystinen 
juttu se oli.
Toki pitkälanka ja loopit ovat hyvä aloitus antenneiksi.
Miltähän suunnalta tämä aloittelija kirjoitteli- voisi olla mukava keskustella 
lisää- jos olisi jostain "lähiavaruudesta"
T: AHE
--
Alpo Heinonen
Hietatörmäntie 13
FI-90900 KIIMINKI
FINLAND
http://www.arcticdx.fi
Alkuperäinen viesti
Lähettäjä : reijo.alap...@uef.fi
Pvm : 08/02/2016 - 08:38 (FLEST)
Vastaanottaja : dx@hard-core-dx.com
Aihe : Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat
P {
margin-top: 0;
margin-bottom: 0;
}
Mikähän malli olisi hyvä antenniksi? Mitä suosittelette?
http://www.hanakatverkkokauppa.fi/lammitys/lampopatterit/purmo?gclid=CPTg0pnG58oCFUyeGwod_5ABzg
Mitenkä tuo kytketään radioon?
Jollain tällaisilla on kuulemma tehty kovia nappauksia aikoinaan.
Reijo Alapiha
 
 
  
   From: DX <dx-boun...@hard-core-dx.com> on behalf of jari lehtinen 
<telefunk...@gmail.com>
   
   Sent: Sunday, February 7, 2016 7:11 PM
   
   To: Suomalaisten DX-lista
   
   Subject: Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat
  
  

  
 
 
  
   
   


 7. helmikuuta 2016 klo 19.03 Markku Niiranen 
  <moukeri.niira...@gmail.com> kirjoitti:
 
 
  
   
   
En lainkaan ihmettele jos aloittelijat kokevat harrastuksensa vaikeaksi 
jo heti alussa jos kuuntelee (tai lukee) täälläkin esitettyjä neuvoja.
   
  
 
 
  
  
 
 
  
   
Sierra Leone tuli aikoinaan keskipitkillä (1205 kHz) antennina 
lämpöpatteri pariin otteeseen.

   
  
  
 
 
  
 
 
  Niinpä. 
  
  
 
 
  73 de jln
  
  
 
 
  
 

   
  
 
___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat

2016-02-07 Thread alpo.heino...@pp.inet.fi
Kannattaa kysyä apua LVI-asiantuntijoilta, jos kytkeminen radioon ei muuten 
onnistu. Suosittelen lämminvesikirtoa radioon samalla, niin ei tumput palellu
Alpo Heinonen
Hietatörmäntie 13
FI-90900 KIIMINKI
FINLAND
http://www.arcticdx.fi
Alkuperäinen viesti
Lähettäjä : reijo.alap...@uef.fi
Pvm : 08/02/2016 - 08:38 (FLEST)
Vastaanottaja : dx@hard-core-dx.com
Aihe : Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat
P {
margin-top: 0;
margin-bottom: 0;
}
Mikähän malli olisi hyvä antenniksi? Mitä suosittelette?
http://www.hanakatverkkokauppa.fi/lammitys/lampopatterit/purmo?gclid=CPTg0pnG58oCFUyeGwod_5ABzg
Mitenkä tuo kytketään radioon?
Jollain tällaisilla on kuulemma tehty kovia nappauksia aikoinaan.
Reijo Alapiha
 
 
  
   From: DX <dx-boun...@hard-core-dx.com> on behalf of jari lehtinen 
<telefunk...@gmail.com>
   
   Sent: Sunday, February 7, 2016 7:11 PM
   
   To: Suomalaisten DX-lista
   
   Subject: Re: [DX] Laitteet ja aloittelijat
  
  

  
 
 
  
   
   


 7. helmikuuta 2016 klo 19.03 Markku Niiranen 
  <moukeri.niira...@gmail.com> kirjoitti:
 
 
  
   
   
En lainkaan ihmettele jos aloittelijat kokevat harrastuksensa vaikeaksi 
jo heti alussa jos kuuntelee (tai lukee) täälläkin esitettyjä neuvoja.
   
  
 
 
  
  
 
 
  
   
Sierra Leone tuli aikoinaan keskipitkillä (1205 kHz) antennina 
lämpöpatteri pariin otteeseen.

   
  
  
 
 
  
 
 
  Niinpä. 
  
  
 
 
  73 de jln
  
  
 
 
  
 

   
  
 
___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html