VAART-bericht van: "John " <[EMAIL PROTECTED]>

> Het is wel zo, dat commercie meer concrete dingen lijkt te bereiken
> dan liefdadigheid.

alleen betekent commercie niet persé consequent doorgevoerde vrije markt!

> Ik geloof niet zo in een overheid die geen winst wil maken. Ik vind
> het ook een merkwaardig verhaal dat die walstroom volgens de
> reageerders zo duur is. Volgens mij is dat een mythe die in stand
> wordt gehouden door de huidige leveranciers.

De microwarmtekrachtcentrales leveren natuurlijk in de eerste instantie de
stroom niet goedkoper maar produceren, ook het transport van de grote
centrales naar de gebruikers in aanmerking genomen de stroom 3 keer zo
efficient.
Als ik me goed herinner wordt de terugverdientijd voor huishoudens een jaar
of vijf.

  Afschrijving
generator, rente, brandstof, smeerolie, filters, reparatie. Dan kun je
eenvoudig weg niet met walstroom concureren, dat is wel waar.

De research is erop gericht dat die dingen een jaar of tien storingsvrij
kunnen gaan draaien. En ze gaan in huishoudens aan de wal echt geen filters
hoeven vernieuwen.

Nico heeft ook gelijk met zijn 1000 amp accu,s. Die worden vlot terug
verdiend door het stilstaan van de generator. . Dat zul je snel zien wanneer

je bovenstaande uitrekend. Wij doen het al jaren zo en dat werkt optimaal

OK.

En de gedachte van Chefren over een vrije markt in het aanbieden van
walstroom voor schepen is ns een farce. Daar kan helemaal geen vrije markt
ontstaan, want de waarde voor walstroom is voor ons meestal 0,0.

Afgezien hiervan zijn er gelukkig meer mensen die vinden dat energie niet
aan de vrije markt onderhevig moet zijn net als andere basisvoorzieningen en
fatsoen (waarmee je veel van die dingen kunt samenvatten)

Groeten  JoHn

* Het nieuwe kabinet? Je eigen mening op www.vaart.nl/peiling
* Het adres voor reacties en nieuwe berichten: [EMAIL PROTECTED]
* Afmelden op: [EMAIL PROTECTED] met tekst: unsubscribe VAART-L

Antwoord per e-mail aan