On Mon, Aug 28, 2006, Shlomi Fish wrote about "Your Deduction [was Re: A
professional Musician's View]":
> ההנחה שפעילות לא מסחרית היא בהכרח פסולה מכיוון שכל דבר צריך להיות "ערך
> תמורת ערך". אך כפי שציינתי, כל פעולה היא אתית כל עוד שני הצדדים ביצעו אותה
> מבלי להפעיל כוח או מרמה על הצד השני או על רכושו (ואני כמובן לא מדבר על
> "קניין רוחני", שאיננו רכוש).

לדעתי, הסיבה לוויכוח הזה הוא שכל אחד מכם "המציא" (או אימץ) הגדרה משלו למוסר,
הגדרות שונות שפשוט סוטרות זו את זו ולכן ברור שאתם לא מסכימים זה אם זה.

הייתי רוצה להציע לחשוב על הגדרה אחרת, קצת יותר מקובלת, למעשה "מוסרי". הגדרה
זו שנוסחה שוב ושוב במשך אלפי שנים, ובמיוחד על-ידי הלל הזקן (משלנו) שאמר משהו
כמו "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך", ועל-ידי עמנואל קאנט, עם ה"ציווי הקטגורי"
שלו.

הרעיון בהגדרת מוסר זו הוא שעיקרון הוא מוסרי לו היית רוצה שכולם היו נוהגים לפיו.
לדוגמה, "מותר לי לרצוח" הוא עיקרון *לא* מוסרי מכיוון שאפילו רוצח לא היה רוצה
שמישהו אחר ירצח אותו. כנ"ל לגבי גנבה: גם גנבים נועלים את דלתות ביתהם, כי הם
לא היו רוצים שיגנבו מהם! נישואים, תרומות, ושאר דוגמו מופרכות שהועלו בשרשרור
זה גם הם מוסריים, כי הרי כל זוג שנישא היה שמח לראות אחרים נישאים, וכל תורם
היה שמח לו כולם היו תורמים.

אבל נחזור לנושא שלנו. לפי הגדרה זו, אם אתה כל הזמן מעתיק שירים מהאינטרנט
ואף פעם לא קונה מוזיקה בצורה חוקית, אז אתה נוהג בצורה שאיננה מוסרית. זאת כי
אתה יודע שאם *כולם* היו נוהגים נוהגים כמוך, אז ליוצרי המוזיקה לא היו הכנסות
כלל, ולא היית לך מוזיקה חדשה. לעומת זאת, אם אתה, למשל, נוהג להעתיק שירים
מהאינטרנט אבל מדי פעם קונה דיסקים עם שירים שמצאו חן בעינך - אז לפי הגדרה זו
אתה נוהג בצורה מוסרית, כי לא היית מתנגד לכך שכולם יתנהגו כמוך. וכן הלאה.

אגב, אל תנסו להילחם ברעיון מוסרי זה בטיעונים של "אבל זה לא חוקי" - המוסר
(פה, בניסוח של קאנט) והחוק הם שני דברים שונים לחלוטין - יש דברים מוסריים שאינם
חוקיים, ודברים לא-מוסריים שדווקא חוקיים. אתן דוגמה קטנה: דואר זבל (באינטרנט
ובעולם האמתי) הוא (בינתיים) חוקי. אבל לפי הציווי הקטגורי, הוא אינו מוסרי:
גם זבלן אינטרנט יודע שהוא *איננו* רוצה שכולם יתנהגו כמוהו לפי העיקרון של
"זו זכות לשלוח דואר זבל", כי אז כל קורא דואר יקבל מיליון דברי דואר זבל ביום
והוא יפסיד פעמיים (אף אחד לא יראה את הזבל שלו, והוא אישית לא יוכל להשתמש
בדואר אלקטרוני).

--
Nadav Har'El                        |         Monday, Aug 28 2006, 4 Elul 5766