On Sunday 20 August 2006 20:09, Yosef Meller wrote:
> ציטוט Shlomi Fish:

> על האם זכויות יוצרים הן קניין אנחנו מדברים בשרשרת אחרת, לא אגיב כאן.
> לגבי האפשרות למנוע פעילות לא מוסרית - היא לא הופכת פעילות לא מוסרית
> למוסרית.

נכון, אבל אם קשה לך למנוע פעילות כזאת וחלק גדול מהציבור (20% מהאמריקאים, אולי
אפילו אחוז גבוה יותר בישראל), שהוא מלבד זאת שומר חוק ומוסרי ביותר, מבצע אותה
וממשיך לבצע אותה, כדאי לשקול מחדש את ההנחה שהיא פעילות "בלתי-מוסרית".

אני כאמור:

1. אובייקטיבסט וככזה אינדיבודאליסט וקפילטיסט.

2. יוצר פורה.

3. תרמתי ותורם ממיטב זמני לקוד הפתוח.

4. עוזר לארגן פעילויות של קוד פתוח רבות בישראל.

ובכל זאת מוריד קבצים המוגנים בזכויות יוצרים מהאינטרנט ומאזין למוזיקה שהורדתי
(ועדיין לא קניתי) במחשב. האם לדעתך אני פושע?

אני בניגוד לאנשים רבים אחרים מאמין שגם לא צריך להרגיש אשמה על כך שהורדתי שירים
או שאני משתף אחרים בשירים שהורדתי, משום שזאת לא צריכה להיות עבירה על החוק. כך
אני יכול גם להמשיך לעשות את מה שאני עושה ממילא וגם לא להרגיש רגשות אשמה על
כך.

> אין לך שום זכות לקבוע מהו האינטרס המסחרי של בעל הזכות ביצירה.

דווקא יש לי. אני, בתור מי שרוצה לשנות את החוק, יכול לומר שאת האינטרס המסחרי של
בעל זכויות היוצרים ניתן לממש בדרך כזאת ולא בדרך אחרת.

> הדוגמא שלך בעייתית: דיסקים מיועדים לקהל הביתי ולכן אתה פוגע באינטרס
> המסחרי של בעל הזכויות. אפשר לומר שזה בקטן ושהפושע האמיתי הוא מי שמפיץ את
> הקבצים, אבל עדיין אתה לוקח ערך ולא נותן ערך חזרה.

ובכל זאת - דיסקים מיועדים גם ל-:

1. מכירה (הפצה מסחרית).

2. שידור בתחנות רדיו, כולל רדיו אינטרנט (גם שימוש מסחרי)

3. יחצ"נות לאומן בשביל שאנשים יבואו להופעותיו, או יקנו דיסקים אחרים שלו.

4. וכו'

אני גם לא "לוקח" שום ערך, משום שהערך נשאר שלם כפי שהוא. אני מעתיק מידע
דיגיטלי - דלי של סיביות. זאת פעולה פשוטה, זולה, קלה, ולכן לא משהו שאפשר או
רצוי לאכוף.

> [ הורד הדיון השייך למחרוזת אחרת ]

> לא נכון. המוזיקה (במקרה של דיסק רגיל) נקנתה תחת תנאי מפורש המגביל את
> השימוש בה לשימוש שהוא "לא מסחרי" כהגדרת החוק (לא ההגדרה שנתתי במחרוזת
> אחרת).

אז מה? אפשר לכתוב מה שרוצים על עטיפה של דיסקים כפי שאפשר לכתוב ב-EULAs של
תוכנות. אבל קרוב לודאי אתה יודע שתנאי רישוי הם לא תמיד ברי-אכיפה ועל אחת כמה
וכמה מוסרי או אתי.

העתקה של דיסק ללא דרישת תשלום או בדרישת תשלום סמלי איננה שימוש מסחרי. זאת
זכותה המלאה של אנשים שברשותם עותק של שיר להעתיק אותו לחבריהם. אם הם מנסים
למכור אותו באופן מסחרי, זה כבר סיפור אחר.

> שוב, האינטרס המסחרי ושיטת קידום המכירות של בעלי הזכויות הם לא עניינך.

הם דווקא כן - כפי שאמרתי.

אם אתה רוצה לקרוא על עוד חוקים אבסורדיים של הגבלת השימוש במוזיקה אז תדע לך
שבארה"ב:

1. נאסר על שירת "Happy Birthday to You" לילד שלך ביום הולדתו.

2. נאסר על השמעת מוזיקה בקול בעזרת הרמקולים של המכונית שלך.

3. נאסר על בני ובנות הצופים לשיר שירים שמוגנים בזכויות יוצרים מסביב למדורה.

האם לדעתך חוקים אלא אינם אבסורדיים?

בברכה,

        שלומי פיש

Shlomi Fish      [EMAIL PROTECTED]
Homepage:        http://www.shlomifish.org/

Chuck Norris wrote a complete Perl 6 implementation in a day but then
destroyed all evidence with his bare hands, so no one will know his secrets.

לענות