עם כל הכוונות הטובות, אני חושש מעולם שבו שיטת ה-FAKE IT TILL YOU MAKE IT
יכולה להצליח.  זה מה שהפלשתינאים עשו כשהם הכריזו על המדינה הפלשתינאית
שלהם פעמים אחדות לפני שנים.

אבל ברצינות, לא ראיתי מחלוקת רצינית על האיכות של תוכנה חופשית לעומת
תוכנה קניינית.  אלא שיש חסמים אובייקטיביים בדרך לאימוץ תוכנה חופשית.
הבעיה היא שאינני רואה מספיקות ודרך-שימוש במשאבי העמותה כדי לפרוץ חסמים
אלה.

דוגמאות לחסמים שנתקלתי בהם לאחרונה:

1. בקהילת החרשים בישראל לא יכולים לוותר על שימוש ב-Windows, בגלל הצורך
להשתמש בתוכנת ooVoo שיש לה רק גירסאות ל-Windows ול-Mac.  תוכנה זו מאפשרת
צ'אטים ותקשורת וידאו באיכות טובה, וזו התוכנה היחידה שעובדת מול שרות
התיווך (שמאפשר לחרשים לקיים שיחות טלפוניות עם שומעים שאין להם גישה למחשב
ולאינטרנט) המופעלים ע"י אגודת החרשים בישראל.
נסיונות לשכנע את שרות התיווך להשתמש גם בתוכנה שתומכת בפרוטוקולים הנתמכים
ע"י תוכנות חופשיות ו/או לשכנע את ooVoo להוציא גם גירסא ל-Linux - לא
הצליחו.

2. מישהי, שאני עובד איתה, לא תוותר על MS-Word לטובת OpenOffice בגלל
אי-סדירויות בתצוגת טקסט מעורב עברית+אנגלית.

3. התנדבתי לאחרונה לפרויקט לשיפור תוכנה שמסייעת לעוורים.  תוכנה זו היא
חופשית (רשיון LGPL) אבל קיימת רק גירסא ל-Windows ויהיה צורך להשקיע הרבה
מאמצים כדי ליצור גירסא ל-Linux.

לסיום - אני רואה כמה חסמים ואינני רואה דרכים לפרוץ אותם.
אולי אתם יכולים לראות עוד חסמים ויותר מעניין מכך - גם דרכים לפרוץ אותם
(בעזרת משאבי העמותה או ללא צורך בהם)?

--- עומר זק