On Sat, Oct 23, 2010, Omer Zak wrote:
> לפי הפוסט הבא באחד מהבלוגים הנדחים בבלוגיה הישראלית:
> http://satzbani.blogspot.com/2010/10/blog-post_23.html
> חוק ההסדרים הבא עלינו לטובה(?) כולל גם סעיף שיטיל אגרת טלוויזיה על
> המחשבים האישיים שלנו.
>
> אני מניח שהמניע הוא שאנשים רבים ויתרו על הטלויזיה הביתית לטובת צפייה
> בתוכניות של הערוץ הראשון במחשבם האישי.

כן ממש :-)

ההסבר האמתי הוא שאגרת הטלוויזיה מעולם לא אמורה הייתה להיות אגרה (על שימוש
במוצר מסוים) אלא מס (שכולם משלמים). גם מי שסולד מערוץ 1 ומעולם לא רואה שידורים
חוזרים של הדרדסים, צריך לשלם.

כנראה תוך קריצה לאוכלוסיית מצביעים של מפלגה מסוימת שלא רואים טלוויזיה כלל,
החליטו שמי שאין לו טלוויזיה לא צריך לשלם מס זה. הכוונה הייתה שכל אחד מהאוכלוסיה
הכללית ישלם, כי גם מי שלא ראה טלוויזיה כלל, בדרך כלל הייתה לו פעם איזושהי
טלוויזיה, או שמר טלוויזיה לסרטי וידאו וכד', ובכל-זאת נאלץ לשלם את האגרה.

היום, כשגם אנשים "רגילים" מפסיקים לראות טלוויזיה, וכשההפרדה בין טלוויזיה
למסך מחשב מתחילה להיות לא ברורה (מה אם אני מציב "מסך מחשב" בסלון - זה טלוויזיה
או מסך מחשב?), הם מפחדים שפתאום יהיו עוד אנשים שלא ישלמו אגרה. אז הם החליטו,
כדי להיות בטוחים שעדיין *כולם* ישלמו אגרה, לא משנה במה הם צופים, להשית את
האגרה על כל מי שיש לו מחשב. פשוט לא היה נעים להם להחליט שצריך לשלם אגרה כל
מי שיש לו מים :-) או ששוב, ניסו לפתור מאגרה את אותה אוכלוסיית מצביעים מסוימת -
שאין לה גם אינטרנט, כמו שאין לה טלוויזיה.

> אני מציע להוסיף דרישה שכל השידורים שממומנים ע"י האגרה יהיו זמינים באופן
> חופשי, ובפורמט חופשי, כך שיהיה מותר להעתיק אותם, יהיה אפשר לנגן אותם בכל
> נגן שרוצים וכו'.

"מותר להעתיק אותם" היא דרישה מוגזמת ולא רלוונטית, לדעתי. דרישה כן רלוונטית היא
שאפשר יהיה לצפות בערוץ 1 דרך האינטרנט (על כל מערכת הפעלה). היום זה בכלל
אפשרי?

--
Nadav Har'El                        |   Saturday, Oct 23 2010, 16 Heshvan 5771