Perehtymättä vielä yhtään kuinka asiat pitäisi oikeaoppisesti tehdä vetelin Rohde&Schwarz FSP-7 spektrianalysaattorista metrin koaksiaalipiuhalla pitkin lattioita n. 17 m pätkät johtoja. Päihin laitoin BNC-rungot jotta sain liitännän mittauskoksiiin ja toiseen päähän päätevastuksen. Mitattu ei ole sitä mikä on tavallisen vahvavirtaparijohdon impedanssi, mutta laitoin nyt alkuun kumpaankin 75 ohmin vastukset - vastuksen koko ei näyttänyt pahemmin vaikuttavan. Minulla on "virallisia" koaksiaaliliittimellä varustettuja päätevastuksia 50, 75 ja 120 ohmia. Mittaukset ovat nyt tässä vaiheessa kahdesta johdosta. Koska minulla ei ole suojavaipatonta 1 parista parijohtoa niin en tiedä mitä tuon suojatun parijohdon vaipan vaikutus on silloin kun sitä ei ole lainkaan kytketty verrattuna vaipattomaan. Myös useampiparisen "naapuriparien" vaikutukset - kuten tyypilliset tietoverkkokaapelit ovat - on minulle vielä tuntematon asia. Tässä kuitenkin nyt kuvia. Suojavaipan vaikutus on mielestäni aika selvä. Häiriötaso on se mikä on työtiloissani ja sen vieressä vallitsevana. Pitänee vielä kokeilla jollain erillisellä' häiritsevällä laitteella.
http://koti.mbnet.fi/~ijl/mw_kaapelimittaus.html