Hej Bjarne

Om dit spørgsmål til rul - JA det er afgjort muligt at rulle en fuldt
lastet havkajak!
Udstyr på dækket gør det anderledes at rulle, men vil ofte ikke gøre det
væsentligt sværere.
Det bliver et noget langsommere rul.

Det kræver dog et godt rul - hvilket langt de færreste faktisk har -
også selv om de kan vende en tom/halvtom kajak på fladt vand 100 gange i
træk! Der er kæmpe stor forskel på at komme rundt under rolige
omstændigheder og på at kunne rulle under pressede omstændigheder.
Træthed, bølger, kulde, en uvant kajak eller en lastet kajak (hvis der
kun er trænet i ulastet kajak) er ting der presser og kræver derfor at
rullet sidder bedre.
Det psykiske pres det naturligvis er, når sandet eller måske endda sten,
hamre mod ryggen og på hjelmen kræver mere end blot rulleteknik. Lige
som det er vigtigt at kunne bevare roen så også 3. eller 4. forsøg
bliver et godt helhjertet forsøg!
Disse færdigheder får man kun gennemtræning under vanskelige
omstændigheder, som i brænding, koldt vand og i white water.

Jeg møder desværre ofte folk der tror de har et godt rul, bare fordi de
kommer rundt, når de træner på en sommerstrand! Når man så ser at selv
samme personer skal lægge kræfter i og hiver båden rundt med store
overarme, frem for at lave et ordentligt rul.
Det er ærgerligt, og afgjort til skade for den enkeltes sikkerhed, at gå
rundt med denne opfattelse.
Et sikkert rul har man efter min opfattelse først når man kan rulle
sikkert midt i en stor brænding, og komme op i en stabil position! -
ikke ligge tilbage på dækket, men komme op i et godt støttetag, hvor man
er bedre forberedt på næste bølge eller at man stadig er i skummet og
surfer.

Svømmehalstræning og sommerleg er super for teknikken - når bare man
træner "rigtigt" og ikke bliver ved med at gøre de samme fejl igen og
igen.
Et dårligt rul bliver ikke bedre af at blive gentaget.

Med venlig hilsen

FarOut / Jakob Hertz
Website: www.FarOut.dk