Lige et par hurtige kommentar til Peters indlæg.

Så har Peter helst sikkert fat i noget rigtigt med at det kræver mere
træning end de fleste "almindelige" havkajakfolk gider lægge i - for at
få et godt rul.
Dog vil jeg lige nævne at polokajak ikke nødvendigvis giver et godt
rul!!!!
De håndruller sikkert i en polokajak, men på altid fladt og sjældent
koldt vand.
Men, de kommer op helt tilbage på dækket og er meget udsatte for at
blive kæntret igen.
Vi har haft rigtig mange polospillere på vores white water kurser (inkl.
de danske mestre fra Skovshoved og Odense) og deres rul var langt fra
overbevisende selv i meget let white water - det ville ikke se spor
anderledes ud i en brænding. Nu er moderne white water kajakker også
væsentlig sværere at rullen end både polo- og havkajakker er det, og
kræver derfor lidt mere.

Et godt rul (uden at hive båden rundt) gør samtidig støttetag langt
bedre. Derfor kan man sige at, har man et sikkert rul betyder det, at
der sjældent bliver brug for det.

Omkring dit "grus i maskineriet" vil jeg ikke give dig helt ret.
I nogle tilfælde vil det ganske givet være bedst at komme op i en fart -
men det tager lang tid at tømme med en pumpe og en kajak halvt fyldt med
vand er meget ustabil - og der er jo en grund til at man kæntrede i
første omgang.
Er der meget last i båden, kan det dog være så tungt at du nok har ret,
særligt hvis andre kan støtte kajakken mens der tømmes.
Hvis vandet er koldt, lader jeg ofte elever kravle op på min kajak, så
de ikke ligger i vandet når jeg tømmer deres kajak - hvilket i øvrigt
kan gå ret hurtigt og kun kræver lidt træning - sådan ca. 30 -40 gange
om ugen i sommerhalvåret - gennem nogle år :o)

En sidste ting.
Jeg forstår stadig ikke at folk ror uden en rigtig tørjakke om vinteren
og når vandet er koldt!
(selvfølgelig kun når vi taler om ture langt fra land og i hårdt vejr).
Tag dog tøj på til forholdene - en redningsvest og gå-på-mod gør det
ikke alene!

Med venlig hilsen

FarOut / Jakob Hertz
Website: www.FarOut.dk