Hej Bjarne

Nu har Jakob jo svaret på flere af dine kommentarer, men her har du mine svar:

[...]
Mht. rul sagde J-A at de kunne rulle dem som træning ude i Øresund, men
det er ikke realistisk at rulle en kajak der er lastet med 130kg grej samt et telt på agterdækket. Det lyder meget rigtigt for mig, igen det
var sådan jeg hørte det.

Du har ret i at han snakkede om at rulle med en lastet kajak. Men de 130kg han snakkede om, må ha' været inklusiv vægten af roeren selv. De kan ikke ha' haft mere end 1kg mad pr mand pr dag. Turen var på 6 uger, de kunne proviantere undervejs i nogle småbyer og de medbragte garn+fiskestang+gevær(som imponerende nok sørgede for 25% af maden). De havde hver en del af 4-mandsteltet på agterdækket.

At rulle en fuldt lastet kajak er kun minimalt sværere end at rulle en tom kajak. Ja på Qajaq-USA website'n har jeg læst, at de anbefaler at man laster kajakken, hvis man har brug for lidt ekstra hjælp til et svært rul. Tanken er at den ekstra vægt giver mindre fribord. Jeg har endnu ikke stødt på en kajakroer med et solidt rul i en tom kajak, som har problemer med at rulle en lastet kajak.

Jo man kan også rulle med dækslast. Læs følgende tråd, hvor de netop snakker om Lone Madsen:
http://www.qajaqusa.org/cgi-bin/GreenlandTechniqueForum_config.pl/noframes/read/10460

Hvad kan vi(Havkajakroerne) gøre for at aflive myten om at man ikke kan rulle med en lastet kajak?

[...]
Redningsvest, ja der ligger mine synspunkter meget overens med J-A I KOLDT
VINTERVAND vel at mærke. Den redder ikke dit liv, den kan i værste fald
give en falsk tryghed. 1. prioritet er at komme op i båden så hurtigt som
muligt. Redningsvesten er ok i trafikeret farvand en varm sommerdag, den
forhindrer ikke afkøling.

Men man dør heller ikke efter halvandet minut. At affærdige brug af redningsvest med så smart en bemærkning som han leverer er ikke seriøst. Og det er specielt ikke i tråd med Nansen-"ånden"(tør videnskabsmand), som J-A jo ellers refererede til flere gange. Læs følgende artikel og bedøm selv:
http://www.daimi.au.dk/~pjunold/kajak/cold.html

[...]
En lille bemærkning omkring rul (og nu ved jeg godt at jeg smider en
bombe) er det egentligt realistisk eller er det bare show?

Det er ikke mit indtryk af eskimokulturen, at de havde overskud til at lave kajakshows. Det var sku' da ikke for sjovt at de(nogle af dem) lærte at rulle.
Jeg har ofte(i Havkajakroerne) hørt påstanden om at "rul ikke virker når det virkelig gælder". Det er min teori, at manden der startede den myte, ikke kunne rulle og var for doven til at lære det.
Naturligvis er et rul ikke nogen garanti. Men det samme kan man sige om sikkerhedsselen i bilen.

Med venlig hilsen
    Peter

Besvar via email