On Friday 30 May 2014 12:29:54 Glenn Plas wrote:
> Stukje proza : definitie van jaagpad in het nederlands:
>
> http://www.descheepvaart.be/Rubriek/Recreatie/Jaagpaden.aspx
>
> "Jaagpaden zijn de verharde of onverharde trekwegen langs weerszijden
> van de kanalen. Het gebruik van het jaagpad is geregeld in het ‘algemeen
> en bijzonder scheepvaartreglement’ (koninklijk besluiten van 15 oktober
> 1935 en 7 september 1950)."
>
> Le site francophone est terrible. Alors je ne trouve pas la definition
> en francais... ( suivi menu 'Recreatie' )
>
> Heeft eigenlijk niks te maken met jagen. De name geeft ook wel geocoding
> [...]

Eigenlijk wel, een boot "jagen" betekent hem vooruittrekken vanaf de paden
langs de rivier of het kanaal. Hem vooruittrekken vanop het jaagpad met andere
woorden.

Maar jaagpad heeft dus wel een zekere definitie, al ken ik de exacte wetgeving
eromtrent niet. Maar er zijn regels over wat al dan niet toegelaten is op
jaagpaden.

Het is dus zeker gaan straatnaam. Dus wat mij betreft haal je die name=Jaagpad
er gewoon weer weg.

Ben