Ben Laenen schreef:
> Laten we het bij oneway houden. Een weg die enkelrichting is uitgezonderd
> fietsers wordt dan: oneway=yes + bicycle:oneway=no

Volgens de wiki is in dit geval oneway=yes cycleway=opposite ook een
oplossing.

> Oh, wat een verschrikkelijk slecht idee om dat te doen :-) Temeer omdat die
> wegen in bepaalde situaties die categorieën juist wel toelaten. Ken de exacte
> regels van Nederland niet, maar hier mogen bij gebrek aan begaanbare bermen
> of
> voetpad voetgangers de rijbaan gebruiken, ook al is er een verplicht fietspad
> (ze mogen ook het fietspad gebruiken, wat meeste mensen dan wel normaal doen).

In dat geval is foot=no natuurlijk een slecht idee: als voetgangers de
weg (of de berm) mogen gebruiken, kan je foot=no weglaten. Maar
bicycle=no op de hoofdweg is in dit geval wel de goede tag, volgens mij.

> Wat mij betreft kan een routeplanner slim genoeg zijn om te zien dat er een
> fietspad ongeveer parallel loopt en dat als dusdanig als verplicht aanzien.

Een routeplanner kan niet raden of een fietspad verplicht (rond blauw
bord met fiets) of onverplicht (rechthoekig zwart bord met "FIETSPAD")
is.

> Een tag als
> highway=cycleway voorbehouden voor een fietspad dat als dusdanig bewegwijzerd
> is is dan een goed idee.

Slecht idee. Fietpaden die aangegeven worden door het bord onverplicht
fietspad zijn ook fietspaden.

Eugene