2009/11/27 Stefan de Konink <ste...@konink.de>:

> Lees de leveringsvoorwaarden er nog eens op na zou ik zeggen ;)

Wow, er zitten maar 24 uur in een dag ;)

> De eerste emails zijn rond gegaan voor het initiele local chapter
> voorstel. Omdat er nog geen consensus is, voornamelijke omdat de body,
> niet OSM specifiek moet zijn, maar meer initiatieven moet kunnen onarmen
> in Nederland is het van belang dat iedereen ook blij is met de structuur.

Ik ben voor een local chapter in de zin van een aanspreekpunt voor
juridische zaken, een officiele vertegenwoordiging, en een liaison met
de internationale gemeenschap. Maar ik vind ook dat het meer zou
moeten zijn: een bindende factor tussen Nederlandse OSM-ers van
verschillend garnituur, maar ook tussen OSM-community en de wijde
wereld (de pers in het bijzonder).

Waar gaan die 'eerste emails' rond? Ik kan niet alles tegelijk in de
gaten houden, de mailinglist en het blog vind ik ruim voldoende!

> Wat mij betreft is iedereen lekker bezig, en heb je een probleem met de
> uitvoering ervan dan is het zaak je zelf eens te verplaatsen naar waar
> het gebeurt. Als iemand op het forum wat aan het doen is, ga je naar het
> forum, als iemand op IRC wat aan het doen is ga je naar IRC.

Iedereen is ook lekker bezig, alleen je kunt niet van iedereen
verwachten dat-ie al die kanalen in de gaten houdt. Als er belangrijke
dingen gebeuren die potentieel veel mensen aangaan, zoals de import
van een Nederlandse gebouwendataset, dan mag dat best wat breder
worden aangekondigd. Ik weet dat er ooit is geblogd over 3DShapes,
maar dat is zo lang geleden dat de directe relatie met wat er nu
gebeurt niet meer te leggen is.

> Ik zie momenteel de blog en mailinglijst wel als twee centrale dingen
> die je als Nederlandse OSM'er wel in de gaten zou moeten houden.

Inderdaad.
Mooie blogpost trouwens over hack de overheid en open data ;) Ik maak
me druk omdat ik geen jurist ben - en geen van ons volgens mij - en ik
vermoed dat je in zwaar weer terecht kunt komen als je vanuit die
positie beslissingen neemt over juridische vraagstukken. Wat als het
Kadaster ineens met een auteursrechtclaim bij OpenGeo voor de deur
staat? In dit soort dingen ben ik nogal voorzichtig aangelegd.

Martijn