2010/5/18 Maarten Deen <md...@xs4all.nl>:

> Conclusie? De opening vind ik een goede samenvatting:
>
> "De maker van een wegenkaart kan alleen dan aanspraak maken op
> auteursrechtelijke bescherming indien sprake is van een zekere mate
> van originaliteit en creativiteit, waarop met een ander product wordt
> voortgeborduurd, dan wel indien een ander product, of één of meer
> delen daarvan, rechtstreeks van die wegenkaart zijn gekopieerd.
>
> Dus kopieren mag niet. Delen kopiëren mag ook niet. Straatnamen kopiëren
> mag dus ook niet.
> Hoe je aan je straatnaamdata komt kan natuurlijk niet gecontroleerd
> [...]

Die conclusie is toch in regelrechte tegenspraak met de volgende regel:

"Uit de
aard van de zaak volgt dat de topografische gegevens en al hetgeen
daarmee verband houdt, zoals de aanduiding van plaats- en straatnamen,
zich niet lenen voor auteursrechtelijke bescherming"

Het "rechtstreeks kopiëren van de wegenkaart" slaat niet op het nemen
van een of meer woorden van de kaart, maar op het maken van een
fotokopie of anderszins aan het origineel getrouwe kopie van de kaart
zelf, of een deel daarvan. Het grijpt terug op de zogenaamde
geschriftenbescherming: Ook werken die onvoldoende creatief en
oorspronkelijk zijn om als zodanig auteursrechtelijk beschermd te zijn
vallen als zodanig in Nederland onder het auteursrecht, echter in dat
geval is de bescherming enkel en alleen tegen letterlijke overname.
Bij de invoering van de wet (in 1912) werd hierbij gesproken over
lijsten van predikbeurten.

--
André Engels, andreeng...@gmail.com