Hej Tobias! Jag har personligen lite svårt att förstå vad problemet är i
fallet du tar upp.

Det som står på wikin är det som normalt gäller i Sverige. Självklart
stämmer taggningen på kartan inte alltid överens om hur det "bör" vara
dock, och det brukar rättas till när någon hittar det, men vi har ju inte
aktiva mappare överallt. Ta alltså inte det du ser på kartan som facit,
utan om du har varit på en väg och vet att den är enskild men är taggad
tertiary, tagga gärna om till unclassified.

Det finns, som du nämner, specifika fall där det kan finnas skäl att tagga
en väg med en högre vägklass än vad det normalt är tänkt (vilka dessa fall
är är ämne för diskussion), men om du vill hålla det simpelt så följ dessa
riktlinjer:

1) europaväg och nationell stamväg - highway=trunk (E-vägar, vissa 9-99)
2) riksväg som inte är stamväg - highway=primary (9-99)
3) primär länsväg - highway=secondary (100-499)
4) sekundär och tertiär länsväg (det finns inget sätt att kontrollera om en
länsväg med nummer över 500 är sekundär eller tertiär, utan att bryta mot
upphovsrätten) - highway=tertiary (500-)
5) enskilda vägar - highway=unclassified (mig veterligen ej numrerade)
(6) enskilda mindre vägar som mest går till några enstaka gårdar -
highway=service, hur denna tagg används kan vara något subjektivt, så
undvik den om du är osäker)

Om någon av ovanstående är motorväg, byt till highway=motorway (egentligen
anser jag att dessa vägar borde taggas motorway=yes med bibehållen
vägklass, precis som motorroad=yes (motortrafikled), men det är en annan
diskussion).

Detta är den taggning vi kört med under de senaste 5-6 åren eller så och
har mig veterligen fungerat utmärkt. Jag ser ingen anledning att ändra på
ett fungerande koncept, speciellt inte när alternativet verkar så vagt.

Av dina inlägg att döma får jag dock intrycket att du enbart använder
presets i iD när du mappar? Det är inte helt optimalt, eftersom
översättningar skiljer sig mellan editorer och de flesta användare som gör
mer än lägger till enstaka objekt föredrar att skriva taggvärdena manuellt
framför att använda presets. Jag rekommenderar att du laddar ner editorn
Josm och försöker sätta dig in i den. Det kommer i längden att göra
mappandet både lättare och mer lättbegripligt, även om inlärningskurvan är
rätt hög.

MVH Andreas